dc.contributor.advisor | Eilertsen, Tor Vidar | |
dc.contributor.author | Slettbakk, Åse | |
dc.date.accessioned | 2014-01-08T07:55:08Z | |
dc.date.available | 2014-01-08T07:55:08Z | |
dc.date.issued | 2013-11-01 | |
dc.description.abstract | Skolebasert kompetanseutvikling er myndighetenes satsing på å styrke kvaliteten i skolen. Satsinga innebærer at skolen, med ledelsen og alle ansatte, deltar i en utviklingsprosess på egen arbeidsplass. Målet for tiltaket er todelt, det skal forbedre praksisen i klasserommet, og i tillegg utvikle skolen som organisasjon. Tiltaket er myndighetenes forsøk på å heve kvaliteten i skolen, ved å utvikle skolens samlede kunnskap, holdninger og ferdigheter gjennom læring på arbeidsplassen. Satsningsområdene for skoleåret 2013-2014 er lesing, skriving, regning og klasseledelse.
Oppgaven er en kvalitativ undersøkelse som forsøker å belyse hvordan et helt konkret FoU-samarbeid mellom en skole og et universitet kan bidra til kompetanseutvikling og organisasjonslæring i skolen. Studien tar nærmere for seg fenomenet lærernes læring i et utviklingsprosjekt med klasseledelse som tema. Prosjektet er aksjonsbasert og bygger et samarbeid mellom Tromsø kommune og Universitetet i Tromsø. Samarbeidet er et gjensidig forpliktende partnerskap, formalisert gjennom Universitetsskoleprosjektet. Universitetsskoleprosjektet er et pilotprosjekt hvor intensjonen er å videreutvikle allmennlærerutdanninga ved å vektlegge forskningsbaserte grunnskolelærerutdanninger i samarbeid med praksisfeltet. I min studie har jeg i all hovedsak forsøkt å belyse faktorer som kan ha påvirket organisasjonslæring og kompetanseutvikling innenfor rammene av det beskrevne FoU-samarbeidet mellom skole og forskerteam. | en |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/5708 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_5407 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | Universitetet i Tromsø | en |
dc.publisher | University of Tromsø | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2013 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3900 | en |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 | en |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 | en |
dc.title | "Lærerrollen er ikke fiks ferdig, den vil jo endres"
Skolebasert kompetanseutvikling i klasseledelse: en casestudie av læreres læring på arbeidsplassen | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | en |