Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEilertsen, Tor Vidar
dc.contributor.authorSlettbakk, Åse
dc.date.accessioned2014-01-08T07:55:08Z
dc.date.available2014-01-08T07:55:08Z
dc.date.issued2013-11-01
dc.description.abstractSkolebasert kompetanseutvikling er myndighetenes satsing på å styrke kvaliteten i skolen. Satsinga innebærer at skolen, med ledelsen og alle ansatte, deltar i en utviklingsprosess på egen arbeidsplass. Målet for tiltaket er todelt, det skal forbedre praksisen i klasserommet, og i tillegg utvikle skolen som organisasjon. Tiltaket er myndighetenes forsøk på å heve kvaliteten i skolen, ved å utvikle skolens samlede kunnskap, holdninger og ferdigheter gjennom læring på arbeidsplassen. Satsningsområdene for skoleåret 2013-2014 er lesing, skriving, regning og klasseledelse. Oppgaven er en kvalitativ undersøkelse som forsøker å belyse hvordan et helt konkret FoU-samarbeid mellom en skole og et universitet kan bidra til kompetanseutvikling og organisasjonslæring i skolen. Studien tar nærmere for seg fenomenet lærernes læring i et utviklingsprosjekt med klasseledelse som tema. Prosjektet er aksjonsbasert og bygger et samarbeid mellom Tromsø kommune og Universitetet i Tromsø. Samarbeidet er et gjensidig forpliktende partnerskap, formalisert gjennom Universitetsskoleprosjektet. Universitetsskoleprosjektet er et pilotprosjekt hvor intensjonen er å videreutvikle allmennlærerutdanninga ved å vektlegge forskningsbaserte grunnskolelærerutdanninger i samarbeid med praksisfeltet. I min studie har jeg i all hovedsak forsøkt å belyse faktorer som kan ha påvirket organisasjonslæring og kompetanseutvikling innenfor rammene av det beskrevne FoU-samarbeidet mellom skole og forskerteam.en
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/5708
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_5407
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen
dc.publisherUniversity of Tromsøen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2013 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3900en
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en
dc.title"Lærerrollen er ikke fiks ferdig, den vil jo endres" Skolebasert kompetanseutvikling i klasseledelse: en casestudie av læreres læring på arbeidsplassenen
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)