Blar i utgivelsesdato Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk)
Viser treff 61-80 av 572
-
Desentralisert lærerutdanning i nord : fra nødløsning til fullverdig alternativ
(Book; Bok, 2007)De gode resultatene av en sterkere vektlegging på en praksisorientert lærerutdanning representerer et betydelig utviklingspotensial for lærerutdanning generelt. Den desentraliserte utdanninga opplevdes som – og var – relevant og meningsfull for alle aktører. I NOKUT’s vurdering av den stasjonære allmennlærerutdanninga i 2006 gir studentene uttrykk for at praksisopplæringa forbereder dem for dårlig ... -
Historier : til fortelling, lek og teater i barnehagen
(Book; Bok, 2007)Denne boka presenterer 64 historier fra flere land. De er beregnet på barn fra 2–6 år. Tanken bak boka er at den skal bidra til en god fortellerstund i barnehagen, hos dagmamma eller hjemme i sofakroken. Barn i førskolealder vil gjerne leke handlingen i historien de hører, og boka har mange forslag til ulike former for lek og teater. Det er stas når de voksne er med i leken, og ekstra stor stas når ... -
Rapport I fra evaluering av LOSA. Spørreskjemaundersøkelse til lokale veiledere, bedriftsinstruktører og elever høsten 2006
(Research report; Forskningsrapport, 2007) -
Rapport II fra evaluering av LOSA. Nærstudier i tre kommuner og ved moderskolen i Nordkapp kommune
(Research report; Forskningsrapport, 2007) -
Samebygda Siebe på Finnmarksvidda vest - sett i et økologisk perspektiv. Del IV Immateriell kultur
(Research report; Forskningsrapport, 2007) -
Samebygda Siebe på Finnmarksvidda vest - sett i et økologisk perspektiv. Del III Materiell kultur
(Research report; Forskningsrapport, 2007) -
Intelligent Design in Historical Perspective
(Chapter; Bokkapittel, 2007)The advocates of intelligent design hold that important properties or aspects of nature are intended i.e., that they are the results of intelligent planning and design. In other words, they maintain that some features of cosmos and nature (i.e., the physical universe and the living things) are caused by nonhuman intelligence. Nothing in particular is said about the nature of the designer. ... -
Rapport fra prosjektet "Spesialpedagogisk kompetanseutvikling Norge-Nordvest-Russland 2002-2005"
(Research report; Forskningsrapport, 2007)Denne rapporten oppsummerer prosjektet ”Spesialpedagogisk kompetanseutvikling Norge–-Nordvest-Russland 2002–2005”. Det er den avsluttende delen av et norsk-russisk samarbeid som har strukket seg over perioden 1998–2005. Prosjektet er grundig beskrevet i prosjektplanen som ble utarbeidet i sin endelige form i mars 2003 (vedlagt). Første del av samarbeidet, perioden 1998–2001, var organisert i prosjektet ... -
"Verden føles urettferdig. Jeg vet jeg må gjøre noe snart!" : hvordan skape engasjement og emosjonell involvering i læreprosessen?
(Research report; Forskningsrapport, 2007) -
Teachers´ perceptions of interdisciplinarity and the extension of literacies
(Research report; Forskningsrapport, 2007) -
E-læring Troms : drivkrefter og barrierer ved bruk av IKT i skolen
(Research report; Forskningsrapport, 2007) -
Hva Ida lærte oss om tilpasset undervisning og aksjonslæring
(Research report; Forskningsrapport, 2007) -
Lese for å lære : Tospråklige utfordringer i utvikling av lesekompetanse i et minoritetsperspektiv
(Book; Bok, 2007-04)Denne boken er et resultat av et forskningsarbeid der oppmerksomheten har vært rettet mot sammenhengen mellom språkmiljø, språkkompetanse, lesekompetanse og læring hos tospråklige elever som får sin grunnskoleopplæring på sitt svakeste språk. Elevene følger en læreplan der målet er funksjonell tospråklighet. Forholdet mellom hverdagsspråk og skolespråk er et viktig aspekt i denne sammenheng. ... -
Digitale ferdigheter og dysfunksjoner i skolen : en pilotundersøkelse
(Book; Bok, 2008)Ved innføring av fem basisferdigheter i Læreplanverket for Kunnskapsløftet (LK06) ble digital kompetanse innført som den femte basisferdigheten. Dette sidestiller bruk av digitale verktøy med lesing, skriving, muntlig aktivitet og regning. Forskningsarbeidet som ligger til grunn for denne boka har hatt som overordnet mål å finne indikasjoner på digitale dysfunksjoner. Gjennom arbeid med elever og ... -
Anmeldelse av boken ”Ung i Norge. Skole, fritid og ungdomskultur” av Åse Strandbu og Tormod Øia (red.)
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2008) -
"Tack för musiken". Ett porträtt av musikprofessor Göte Strandsjö och hans samtid i ord, bild och toner
(Research report; Forskningsrapport, 2008) -
Rommet som rammefaktor for barns læring og utvikling : erfaringer fra et prosjekt i to modellbarnehager i Tromsø
(Research report; Forskningsrapport, 2008) -
Elevenes syn på mobbing : tanker etter å ha lest den skjønnlitterære boka "Den gamle anorakken"
(Research report; Forskningsrapport, 2008) -
Moving from everyday life to school as a learning arena : an academization of traditional knowledge
(Research report; Forskningsrapport, 2008)The topic of this paper is the school’s responsibility in the intersection between traditional and academic knowledge. The focus is on Sámi traditional knowledge, traditional ways of learning and the school as an area for learning. The heading indirectly communicates that daily living and traditional knowledge are connected. That is however too simple as a general statement, especially in a present-day ...