• Arbeid med sennagress - samisk tradisjonell kunnskap i naturfag 

      Kvivesen, Mona; Utsi, Tove Aagnes; Isaksen, Marianne (Chapter; Bokkapittel, 2023)
      Samisk tradisjonell kunnskap er i dag etterspurt både i lærerutdanningen og i skolen. Denne studien belyser hvordan naturfagstudenter på en grunnskolelærerutdanning tilegnet seg kompetanser i samisk tradisjonell kunnskap, naturfag og bærekraftig utvikling ved å jobbe med sennagress. Studentenes opplevelser av dette arbeidet ble også undersøkt.
    • Hva stimulerer utforskende undervisning i naturfag? Et studium av rollen for læreboken i noen norske ungdomsskoler. 

      Isaksen, Marianne; Thorvaldsen, Steinar (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-11-30)
      Inquiry-based science education is highly emphasized in recent curricula. Our paper aims to find out more about the connections between science teachers’ orientation toward the textbook and the enabling of inquiry-based teaching. It will be important to map this connection better in improving how to facilitate inquiry-based education. The textbook has a strong position in the Norwegian school ...