• Språk på tomgang? Om "læringsutbytte" i norsk høyere utdanning 

      Opdal, Pål anders (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-06-05)
      I artikkelen analyseres <i>læringsutbytte</i> i et semantisk perspektiv, som ord, begrep og fenomen. Med utgangspunkt i bruken av «læringsutbytte» i <i>Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk</i>, leder analysen i retning av at ordet «læringsutbytte» er tvetydig og uttrykker to distinkte begreper, nemlig «læringsmål» og «læringsresultat». Det argumenteres for at disse betydningene bør holdes fra hverandre ...
    • Økte skriveferdigheter gjennom formativ vurdering 

      Nordli, Ingrid C.; Opdal, Pål anders (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-04-22)
      I denne studien diskuterer vi studentrespons på formativ vurdering i forbindelse med et bachelorkurs i akademisk skriving. Formativ vurdering er underveisvurdering og -veiledning, den former læring og bringer den lærende fremover (Bennett, 2011, 2018; Wiliam, 2018). Vårt formål med studien er å utforske hvilke typer formativ vurdering studenter opplever som verdifulle for utvikling av ferdigheter i ...