dc.contributor.advisor | Sollied, Sissel | |
dc.contributor.author | Krøyserth, Agnethe Ingvild Linnes | |
dc.date.accessioned | 2014-06-05T07:42:16Z | |
dc.date.available | 2014-06-05T07:42:16Z | |
dc.date.issued | 2013-05-31 | |
dc.description.abstract | Funn: De fem informantene har gitt informasjon om hvilke inntrykk fra programgjennomføringen som har uthevet seg, om innholdet i filmene, om ny og gammel kunnskap, om bevissthet, tanker og holdninger. De har også gitt informasjon om endringer i praksis, verktøy i samtale, og refleksjoner over de tre dialogene, i forhold til egen hverdag.
Oppsummering: Resultatene i undersøkelsen viser at det har skjedd varierende grad av endringer i forhold til ulike kompetansefaktorer som er relevant i relasjon til eleven. Det har skjedd endringer i forhold til praktiske kommunikasjonsferdigheter, i forhold til at de bar blitt mer bevisst på egen kommunikasjon, andres perspektiv og kroppsspråk. De har fått satt gammel kunnskap i nye rammer, sett nye sammenhenger og fått litt teoretisk kunnskap om ICDP-programmet og forskning. Det har skjedd endringer i holdningen til elevens perspektiv og interesser, og det er funn som kan tyde på at informantene i ulik grad har blitt følelsesmessig berørt. Jeg har pekt på noen sammenhenger mellom endringene informantene forteller om, og skolens styringsdokumenter, som potensielt kan ha vidtrekkende betydning. Det virker som det er spesielt de 8 temaene for godt samspill og filmene om samspill som har gjort inntrykk, og informantene har hatt ulike endringsprosesser i forhold til disse. Disse verktøyene har satt i gang refleksjonsprosesser som har gjort dem oppmerksom på ulike ting, og filmene har gitt et metaperspektiv på samspillet. | en |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/6350 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_5967 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | Universitetet i Tromsø | en |
dc.publisher | University of Tromsø | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2013 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3901 | en_US |
dc.subject | ICDP | en |
dc.subject | lærerkompetanse | en |
dc.subject | Relasjonskompetanse | en |
dc.subject | samspill | en |
dc.subject | sensitivisering | en |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | en |
dc.title | Et barn i dine hender - en undersøkelse av ICDP-programmets potensial for å utvikle relasjonskompetanse i skolen | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | en |