dc.contributor.advisor | Blix, Hilde | |
dc.contributor.author | Nilsen, Birger André | |
dc.date.accessioned | 2014-06-18T11:15:14Z | |
dc.date.available | 2014-06-18T11:15:14Z | |
dc.date.issued | 2014-05-06 | |
dc.description.abstract | Tittel: Notelesingsundervisning integrert i amatørkorprøver.
Hensikt: Hensikten har vært å undersøke hvorvidt det å integrere notelesingsundervisning som en fast del av korprøvene i et amatørkor kan være hensiktsmessig. Fokusområder har vært å undersøke om undervisningen påvirket korsangernes notelesingsferdigheter, samt holdninger til og bruk av noter.
Teoretisk forankring: I tillegg til teorier om notelesing, baserer oppgaven seg på Vygotskys læringssyn der teorien om den nærmeste utviklingssonen står sentralt, samt Knowles sine andragogiske antakelser.
Metode: Notelesingsundervisning ble integrert som en del av et amatørkors ukentlige prøver over en periode. Endringer i sangernes ferdigheter, holdninger og notebruk ble kartlagt ved hjelp av notelesingstester og spørreskjemaer før og etter undervisningsperioden.
Funn: Sangernes ferdigheter forbedret seg som følge av prosjektet. I tillegg til at koret samlet presterte bedre på notelesingstestene etter prosjektet, viste i tillegg resultatene fra spørreskjemaene at alle sangerne opplevde seg som bedre notelesere etter endt prosjektperiode. Prosjektet bidro også til at majoriteten av sangerne fikk et mer positivt forhold til noter. I tillegg til at notene framsto som mer forståelige for sangerne etter prosjektet, økte prosjektet interessen for å lære mer om noter og notelesing. En del sangere opplevde også at de som følge av prosjektet kunne bruke notene annerledes enn tidligere.
Konklusjon: Det å integrere notelesingsundervisning som en fast del av virksomheten i amatørkor, kan være hensiktsmessig. I tillegg til forbedringer av sangernes holdninger til og endring i bruk av noter, ble både sangernes reelle notelesingsferdigheter og syn på egne ferdigheter bedre.
Nøkkelord: Hørelære, gehør, notelesing, kor, amatørkor, andragogikk. | en |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/6394 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_6019 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2014 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | MUS-3902 | en |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en |
dc.subject | Hørelære | en |
dc.subject | gehør | en |
dc.subject | notelesing | en |
dc.subject | kor | en |
dc.subject | amatørkor | en |
dc.subject | andragogikk | en |
dc.title | Notelesingsundervisning integrert i amatørkorprøver | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | en |