dc.contributor.advisor | Gjerde, Willy | |
dc.contributor.advisor | Brox, Hilde | |
dc.contributor.author | Sortland, Lars-Petter Nordby | |
dc.date.accessioned | 2014-06-19T10:35:56Z | |
dc.date.available | 2014-06-19T10:35:56Z | |
dc.date.issued | 2014-05-16 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven tar for seg digitale ferdigheter i historiefaget. Det jeg ønsket å finne ut av, var om det ble undervist i det som er vedtatt at det skal undervises i. Med andre ord om kompetansemålene om digitale ferdigheter blir fokusert på. Dette ønsket jeg å finne ut ved å gjennomføre spørreundersøkelser i skolen, ikke av lærerne, men elevene. Hadde dette vært en større oppgave, ville jeg fokusert på både elevene og lærerne. Men jeg måtte altså velge, og jeg ønsket derfor å se i hvilken digital kunnskap- og kompetanse elevene satt igjen med etter den videregående opplæringen.
I tråd med mye av dagens forskning, så ser det ikke ut til at satsingen på digitale ferdigheter er spesielt vellykket. Det er store gap mellom det som Kunnskapsløftet har satt som mål at elevene skal kunne, og hva elevene faktisk kan. Det kan diskuteres om det skyldes lærernes manglende kompetanse eller andre årsaker. | en |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/6395 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_6023 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2014 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | HIS-3905 | en |
dc.subject | Historie | en |
dc.subject | digitale ferdigheter | en |
dc.subject | VDP::Humaniora: 000::Historie: 070 | en |
dc.title | Møtet mellom digitale ferdigheter og kildekritikk | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | en |