Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLund, Øystein
dc.contributor.authorKjæreng, Mette Skansen
dc.date.accessioned2014-08-27T10:36:30Z
dc.date.available2014-08-27T10:36:30Z
dc.date.issued2014-05-15
dc.description.abstractOppgaven har som tema sosiale og emosjonelle vansker hos barn i barnehagen. Jeg har undersøkt hvordan styrere i tre barnehager opplever det å kunne avdekke sosiale og emosjonelle vansker hos barn i barnehagen. For å bli mer spisset har jeg har valgt å se om styrerne ser på språkvansker og sosiale og kulturelle forskjeller i lys å av å oppdage barn med sosiale og emosjonelle vansker i barnehagen. Forskning viser at barn med lærevansker ofte forsterker lærevansken dersom de i tillegg har sosiale og emosjonelle vansker. Det er med andre ord viktig at dette oppdages så tidlig som mulig, og at det sees i sammenheng med andre element. Jeg har benyttet meg av kvalitativt intervju der jeg tar for meg tre barnehagestyreres syn på hvordan sosiale og emosjonelle vansker blir oppdaget i deres barnehage. Intervjuene ble gjennomført hver for seg og jeg har i oppgaven tatt utdrag fra svarene for å belyse enkeltelementer. Tilslutt har jeg sett på helheten i intervjuene. Funnene peker i retning av styrernes usikkerhet i forhold til egen kompetanse og vurdering av barns atferd opp mot sosiale og emosjonelle vansker. Jevnt over støtter de seg på andre fagpersoner i bl.a. PPT, helsestasjon og barneverntjenesten i saker som dreier seg om sosiale og emosjonelle vansker. Selv om barnehagene har klare rutiner for å drøfte barn de er usikker på i forhold til språkvansker og sosiale og emosjonelle vansker, blir dette ikke fulgt slik de blir beskrevet i rutinene. Styrerne har et ambivalent forhold til begrepet sosiale og emosjonelle vansker og ingen klar definisjon av begrepets innhold. Barnehagene sliter i forhold til ansattes kompetanse, det er ikke nok pedagoger i alle stillinger. Det er mange sterke ufaglærte som ikke skaper gode arenaer for pedagoger og det synes som om det blir mangel på møteplasser for å kunne drøfte faglige problemstillinger. Personalet oppleves som noe forutinntatte i forhold til foreldre i forskjellige sosiale forhold og dette påvirker hvordan personalet opptrer ovenfor barna og hva som formidles og forventes av foreldre. Styrerne har begrensede muligheter til å oppdage barn med sosiale og emosjonelle vansker av flere årsaker. Blant annet mangel på felles fagspråk blant ansatte, for dårlig faglig kunnskap om temaet, for varierende foreldresamarbeid og veldig årsaksorientert slik at tiltak ikke drøftes før årsak er kjenten
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/6574
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_6179
dc.language.isonoben
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2014 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3901en
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en
dc.title"Hvordan opplever styrere i tre barnehager det å oppdage barn med sosiale og emosjonelle vansker i barnehagen?"en
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)