dc.contributor.advisor | Gaasland, Rolf | |
dc.contributor.advisor | Johansen, Åse Mette | |
dc.contributor.author | Korbi, Øyvind | |
dc.date.accessioned | 2014-11-06T11:35:39Z | |
dc.date.available | 2014-11-06T11:35:39Z | |
dc.date.issued | 2014-08-22 | |
dc.description.abstract | Avhandlingen presenterer en tilpasning av Textpraxis-metodikken, utviklet av Anniken Greve i doktoravhandlingen Litteraturens meddelelse (2008). Den er tilpasset et nivå forfatteren mener egner seg for ungdomstrinnet og videregående skole. Videre diskuteres metodikkens egnethet i klasserommet: Hvordan kan den konkret bidra til at eleven skal kunne lese, skrive og diskutere narrativ fiksjon i henhold til Kunnskapsløftet fra 2006. Tilpasningen av Textpraxis-metodikken blir eksemplifisert gjennom analyser av Bjørnstjerne Bjørnsons novelle "Faderen" og Roy Jacobsens roman "De usynlige". Forfatter foreslår også undervisningsopplegg for hvordan for introduksjon og arbeid med Textpraxis-metodikken i klasserommet. | en |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/6802 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_6403 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2014 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | NOR-3930 | en |
dc.subject | VDP::Humanities: 000::Literary disciplines: 040::General literary science: 041 | en |
dc.subject | VDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040::Allmenn litteraturvitenskap: 041 | en |
dc.subject | VDP::Humanities: 000::Literary disciplines: 040::Nordic literature: 042 | en |
dc.subject | VDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040::Nordisk litteratur: 042 | en |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en |
dc.subject | Textpraxis-metodikken | en |
dc.subject | Litteraturundervisning i ungdomsskolen | en |
dc.subject | Litteraturundervisning i videregående skole | en |
dc.subject | Roy Jacobsen | en |
dc.subject | De usynlige | en |
dc.subject | Bjørnstjerne Bjørnson | en |
dc.subject | Faderen | en |
dc.subject | Norskfaget | en |
dc.subject | Norsk | en |
dc.title | Litteraturformidling i ungdomstrinnet og videregående skole | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | en |