Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGaasland, Rolf
dc.contributor.advisorJohansen, Åse Mette
dc.contributor.authorKorbi, Øyvind
dc.date.accessioned2014-11-06T11:35:39Z
dc.date.available2014-11-06T11:35:39Z
dc.date.issued2014-08-22
dc.description.abstractAvhandlingen presenterer en tilpasning av Textpraxis-metodikken, utviklet av Anniken Greve i doktoravhandlingen Litteraturens meddelelse (2008). Den er tilpasset et nivå forfatteren mener egner seg for ungdomstrinnet og videregående skole. Videre diskuteres metodikkens egnethet i klasserommet: Hvordan kan den konkret bidra til at eleven skal kunne lese, skrive og diskutere narrativ fiksjon i henhold til Kunnskapsløftet fra 2006. Tilpasningen av Textpraxis-metodikken blir eksemplifisert gjennom analyser av Bjørnstjerne Bjørnsons novelle "Faderen" og Roy Jacobsens roman "De usynlige". Forfatter foreslår også undervisningsopplegg for hvordan for introduksjon og arbeid med Textpraxis-metodikken i klasserommet.en
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/6802
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_6403
dc.language.isonoben
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2014 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDNOR-3930en
dc.subjectVDP::Humanities: 000::Literary disciplines: 040::General literary science: 041en
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040::Allmenn litteraturvitenskap: 041en
dc.subjectVDP::Humanities: 000::Literary disciplines: 040::Nordic literature: 042en
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040::Nordisk litteratur: 042en
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en
dc.subjectTextpraxis-metodikkenen
dc.subjectLitteraturundervisning i ungdomsskolenen
dc.subjectLitteraturundervisning i videregående skoleen
dc.subjectRoy Jacobsenen
dc.subjectDe usynligeen
dc.subjectBjørnstjerne Bjørnsonen
dc.subjectFaderenen
dc.subjectNorskfageten
dc.subjectNorsken
dc.titleLitteraturformidling i ungdomstrinnet og videregående skoleen
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)