Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRudmin, Floyd
dc.contributor.authorMoksness, Lars
dc.date.accessioned2014-11-14T08:43:45Z
dc.date.available2014-11-14T08:43:45Z
dc.date.issued2014-04-25
dc.description.abstractFor å måle organisasjonsidentitet undersøkte dette forskningsprosjektet vitenskapelige ansatte ved et norsk universitet (N = 74), og ansatte i et norsk multinasjonalt selskap (N = 244). Tidligere forskning, rollen til sosial identitetsteori i organisasjonsidentitet, og en gjennomgang av målemetoder ble presentert. Data ble samlet inn med Identification with a Psychological Group Scale (IDPG) som består av 10 spørsmål, et verbalt identitetsspørsmål (VID) og et grafisk mål på identitet (GID). Fra IDPG måleskalaen ble en organisasjonsidentitetsskala på seks spørsmål trukket ut (OID scale). I pilotstudien (Studie 1), viste resultatene at OID skalaen hadde gode psykometriske egenskaper og den hadde signifikante korrelasjoner med GID (r = .56). Korrelasjoner mellom alder, kjønn, ansettelsesperiode, og lokasjon ble undersøkt, men ikke funnet å være signifikant. Det ble undersøkt om GID hadde en posisjonseffekt på de andre variablene, men ingen slik effekt ble funnet. Resultatene indikerte at produkter med firmalogo kunne være en markør for OID. Basert på resultatene fra Studie 1 var formålet i Studie 2 å måle organisasjonsidentitet i en multikulturell setting ved å bruke OID skalaen og GID. Om bruk av produkter med firmalogo kunne være en markør for OID ble også undersøkt, og en sammenheng ble funnet. Sammenfallende validitet mellom GID og OID skalaen ble vurdert ved hjelp av regresjonsanalyser, og resultatene bekreftet at skår på OID skalaen kunne predikeres fra skåren på GID, men med vide residualer. Korrelasjoner mellom OID skalaen og GID var moderat høye.en
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/6812
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_6413
dc.language.isoengen
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2014 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDPSY-3900en
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Organisasjonspsykologi: 268en
dc.subjectVDP::Social science: 200::Psychology: 260::Organizational psychology: 268en
dc.titleVerbal Measure, or Graphic Measure, or Both? Psychometric Study of Organizational Identificationen
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)