Viser treff 1061-1080 av 1570

    • The Search for Social Status and Risk Taking Behavior. Evaluating the possible link between positional preferences and social comparison, social identity and risk taking behavior in avalanche terrain 

      Skjeldås, Maria Karoline (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-31)
      Avalanche seminars are well attended in Norway, but despite this people are still caught by avalanches every year. Skiers and snowboarders counts for many of the victims, and the majority of accidents take place in steep terrain. Many of the victims had sufficient amount of knowledge about venturing in avalanche terrain, but still did not respond to signs of hazard. This thesis has taken a closer ...
    • Leserens nytte av brukerskapte produktanmeldelser. En studie av kredibilitet og opplevd nytte av produktanmeldelser av søke- og erfaringsprodukter 

      Antonsen, Eirik Barosen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-06-01)
      Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvordan kredibilitet påvirker den oppfattede nytten for leseren av brukerskapte produktanmeldelser av søke- og erfaringsprodukter. Brukerskapte produktanmeldelser på internett har på kort tid blitt en viktig informasjonskilde for konsumenter i en kjøpsprosess. Den teoretiske gjennomgangen viser at kredibilitet er sentralt for at en leser skal få mest ...
    • Konsumenters bruk av sosiale medier som informasjonskilde. En studie av opplevd risiko, involvering og kunnskap som drivere for informasjonssøking i ulike beslutningsfaser. 

      Øyen, Ida Martine Kofoed (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-31)
      Formålet med oppgaven er å undersøke hvordan opplevd risiko, involvering og kunnskap påvirker bruk av sosiale medier som informasjonskilde i ulike beslutningsfaser. Bakgrunnen for valget er sosiale mediers økende betydning i markedsføringssammenheng, samt endringen av konsumenters beslutningsprosess basert på den digitale utviklingen. Opplevd risiko, involvering og kunnskap ble valgt som drivere ...
    • Shoppingmotivasjon. Hva motiverer unge voksne til å shoppe i fysiske butikker og nettbutikker? 

      Benjaminsen, Marie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-30)
      Formålet med oppgaven var å forstå hva som motiverer unge voksne til å shoppe og få innsikt i hva som motiverer dem til å shoppe i fysiske butikker versus nettbutikker. Oppgaven bygger på en deduktiv og eksplorerende strategi, og datainnsamlingen ble gjennomført ved bruk av kvalitativ metode. Det ble utført to fokusgruppeintervjuer med tilsammen 12 deltakere. Intervjuene ble analysert basert på ...
    • Hvordan kan læreres tilfredshet økes med intern markedsføring som verktøy? 

      Antonsen, Marlin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-29)
      Det snakkes om en rekrutteringskrise i skolesektoren hvor det er mangelvare på kvalifiserte lærere. Regjeringen iverksetter tiltak, de reduserer studielånet til de som velger lærerutdanningen fra høsten 2017. Det er viktig å fokusere på rekruttering, men når 3 av 10 lærere slutter i yrket, er det vel så viktig å vurdere hva som gjør lærere tilfreds til yrket i dag, for å beholde de. Denne studien ...
    • "I omstilling er det mennesker det handler om, det andre kan fikses.". Et studie av organisasjonstilhørighet etter omstilling 

      Kleming, Ida Marie; Nergård, Silja Elisabeth (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-11-29)
      Forsvaret har gjennomført en større omstilling i sin organisering for å frigi ressurser til operativ virksomhet. En av disse omstillingene er omstilling i Forsvarets HR-virksomhet. Denne oppgaven omhandler organisasjonstilhørigheten til ansatte i FPVS som ble opprettet 01. August 2016 ved at man slo sammen aktørene innenfor HR i Forsvaret til en driftsenhet (DIF). Denne studien ser nærmere på ...
    • Helhetsperspektiv i økonomisk/administrative fag - ønske eller realitet? 

      Andreassen, Viggo; Olsen, Trude Høgvold; Solstad, Elsa (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017)
      Studenter i økonomisk/administrative fag tar eksamen i mange emner. Mange studenter opplever studiet som fragmentert fordi emnene har forskjellig fokus, innhold og arbeidsmetode. Praktiske problemstillinger lar seg imidlertid sjelden løse med innsikt fra bare ett av emnene som studentene tar eksamen i. For å kunne delta i faglige diskusjoner er det nødvendig både med kunnskap om enkeltemner og en ...
    • Internkommunikasjon i endringer. En studie av mellomlederes perspektiv på internkommunikasjon i endringer, i Nord-Norges største grossistselskap 

      Edvardsen, Ina Alexandra (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-31)
      Oppgavens fokus er internkommunikasjon i endringer, da det kan oppstå et gap mellom hvor en organisasjon er, og hvor de ønsker å være. Internkommunikasjon er sett som en nøkkelfaktor for å implementere en endring, da det brukes for å forklare og forberede ansatte for en endring, som vil lukke gapet mellom hvor en organisasjon er og hvor de vil. En mellomleder er en sterk ressurs for å hjelpe ...
    • In Search of Alignment: A Review of Impact Studies in Entrepreneurship Education 

      Kamovich, Uladzimir; Foss, Lene (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017-09-27)
      This study uses the concept of alignment as a framework to examine empirical research on the impact of entrepreneurship education interventions on students. Alignment assumes that effective instruction requires congruence between three instructional components: intended outcomes, instructional processes, and assessment criteria. Given the extant diversity and complexity of entrepreneurship education ...
    • Managing knowledge resources 

      Stokvik, Hanne; Adriaenssen, Daniel J.; Johannessen, Jon-Arild; Sætersdal, Helene (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2016)
      This article discusses the development of the type of knowledge held to be crucial for creativity and innovation, and which is referred to here as hidden knowledge. The research question investigated is: How can organizations develop hidden knowledge? The first purpose of the article is to bring forth a type of knowledge which can give some foundation for knowledge management and innovation. The ...
    • Aspects of a knowledge theory for new venture creation: Management, policy and methodological implications 

      Stokvik, Hanne; Adriaenssen, Daniel J; Johannessen, Jon-Arild; Skålsvik, Hugo (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2016)
      The problem studied is related to new venture creation. The question the authors will examine here is: What are the knowledge conditions for new venture creation? The methodology used is conceptual generalization. The purpose of the paper is to bring new understandings to venture creation. In attempting to answer the research question, the authors hope to make a contribution to a policy for ...
    • Understanding researchers’ intention to publish in open access journals 

      Moksness, Lars; Olsen, Svein Ottar (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017-08)
      <i>Purpose</i> – The purpose is to understand how attitudes, norms (injunctive and descriptive), and perceived behavioral control (PBC) (capacity and autonomy) influence intention to publish Open Access (OA), and how personal innovativeness in information technology (PIIT) affects attitude and PBC.<p> <p><i>Design/methodology/approach</i> – This study employs an integrated and extended theory of ...
    • En moderne måte å lede på? En casestudie om utøvelse av ledelse ved bruk av IKT i Lerøy Aurora AS 

      Kristiansen, Hanne Indira; Larsen, Stian (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-06-01)
      Hensikten med denne studien var å undersøke hvordan lederne benytter seg av informasjon- og kommunikasjonsteknologi, samt ulike medium for å utøve sin lederrolle når de befinner seg på en annen lokasjon enn sine ansatte på en daglig basis. Et medium er en felles betegnelse for ulike kommunikasjonskanaler som inkluderer ulike IKT-verktøy, samt ansikt-til-ansikt dialog. Studiens problemstilling er ...
    • Speilvendt undervisning og digital eksamen - flopp eller framtid? 

      Bertheussen, Bernt Arne; Heimly, Finn Steinar (Conference object; Konferansebidrag, 2017)
      Handelshøgskolen ved UiT erfarer at speilvendt undervisning kan øke læringsutbyttet tilsvarende en halv bokstavkarakter og at strykeprosenten kan halveres. Speilvendt undervisning er en læringsform som ansvarliggjør studentene for egen læring ved at de løser relevante oppgaver i grupper med støtte i pensumlitteraturen, forhåndsinnspilte videoer og den kompetansen som medlemmene i gruppen besitter. ...
    • Innovation and commercialization potential of university-developed arctic ice-tethered platforms. A case study of research-based technology 

      Agwu, Ukeje Jacob; Logvinovskaya, Anna; Phetchpinkaew, Gorn (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-31)
      The Arctic is a region which is rapidly opening up for business opportunities. However, research has been abundant here for a long time. With this situation comes the avenue to transition technology used in the region from research to commercial purposes. In this thesis, a business case is developed to show the commercial potential of research-based technology. The case technology was developed by ...
    • Verdivurdering av P/f Bakkafrost. En fundamental analyse og verdsettelse 

      Bjerke, Glenn (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-06-01)
      Tema for denne oppgaven har vært å foreta en verdivurdering av det færøyske børsnoterte oppdrettsselskapet P/f Bakkafrost. Formålet har vært å finne ut hva som er den virkelige verdien på aksjen til selskapet og gi en kjøps- eller salgsanbefaling. Verdien av selskapet har blitt funnet ved å utføre en fundamental analyse og verdivurdering. Første delen av oppgaven har blitt brukt på å presentere ...
    • When patients innovate and share. Implementing patient innovation in Norway as a non-profit organization that applies the principles of responsible research and Innovation 

      Yati, X (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-26)
      This thesis presents the innovation study, market study, and a business plan of Patient Innovation's Local Chapter in Norway.
    • An analysis of Discrete stage-structured prey and prey-predator population models. 

      Wikan, Arild (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017-04-16)
      Discrete stage-structured prey and prey-predator models are considered. Regarding the former, we prove that the models at hand are permanent (i.e., the population will neither go extinct nor exhibit explosive oscillations) and, moreover, that the transfer from stability to nonstationary behaviour always goes through a supercritical Neimark−Sacker bifurcation.The prey model covers species that ...
    • Styring av kommunale selskaper. For mye frihet eller for mye styring? 

      Nibe, Bjørn-Aage; Vaskinn, Alf-Erlend (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-06-01)
      Hensikten med denne studien var å undersøke hvordan kommunene styrer sine selskaper. Problemstillingen er belyst gjennom en kvalitativ undersøkelse av de tre mest vanlige kommunale selskapsformene: Kommunalt foretak, interkommunalt selskap, aksjeselskap. I hvert case valgte vi å intervjue ordføreren, rådmannen og kontrollutvalgslederen i kommunen, samt styrelederen og daglig leder i selskapet. Til ...
    • Hvordan påvirkes omdømmet av hyppig negativ medieomtale? En studie av Boreal Norge AS omdømme etter 2010 

      Pettersen, June; Borch, Carina (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-06-01)
      I dagens samfunn er omdømme et tema som får stadig mer oppmerksomhet. I dag tas det for gitt at alle virksomheter, både private og offentlige, har et omdømme de må passe på og skjøtte på best mulig måte. Et sterkt mediepress og et økende fokus på virksomheters omdømme, gjør at mange organisasjoner er innforstått med verdien av deres omdømme og forsøker å styre dette i riktig retning. Denne oppgaven ...