Show simple item record

dc.contributor.advisorAllern, Marit
dc.contributor.authorSandvoll, Ragnhild
dc.date.accessioned2014-12-15T12:48:33Z
dc.date.available2014-12-15T12:48:33Z
dc.date.issued2014-12-10
dc.description.abstractSAMMENDRAG Hensikten med avhandlingen er å utforske ulike forhold som kan ha betydning for utvikling av undervisning i høyere utdanning. Utvikling av undervisning dreier seg om å iverksette tiltak for å forbedre undervisningen og dermed bidra til at studentene får bedre betingelser for læring. Avhandlingen bygger på en kvalitativ studie der oppmerksomheten rettes mot to forhold som har betydning for utvikling av undervisning: kontekstuelle og individuelle forhold. Kontekstuelle forhold avgrenses til å gjelde fakultetet og institutter der en nylig vedtatt undervisningsstrategi skulle iverksettes. Dette utforskes gjennom intervju med sentrale aktører om deres forståelse av betydningen en nylig vedtatt undervisningsstrategi fikk for undervisningen ved fakultetet. Med individuelle forhold menes universitetslærernes betydning for utvikling av undervisning, som utforskes gjennom implementeringen av en ny læringsaktivitet - medstudentvurdering. Det empiriske grunnlaget bygger på observasjon og intervju med involverte lærere og studenter. Avhandlingens tre artikler drøfter studiens overordnete forskningsspørsmål: hvordan bidrar kontekstuelle og individuelle forhold til utvikling av undervisning i høyere utdanning? Artikkel I drøfter forskjellige forhold ved konteksten som fremmet og hemmet implementeringen av undervisningsstrategien. I artikkel II diskuteres betydningen av lærernes grunnleggende forståelse for deres organisering av medstudentvurdering. Artikkel III drøfter lærernes uttalte praksis i forhold til den undervisning som skjer. Lærernes refleksjon over egen undervisning fremheves som sentralt for utvikling av undervisning. Studien peker på to forhold som synes sentrale for utvikling av undervisning. Det er ene er betydningen av praksisfellesskap der undervisning og læring tematiseres og diskuteres. Det andre er lærernes muligheter til å tilegne seg kunnskap og ferdigheter om undervisning og læring i høyere utdanning. Dette henger tett sammen. Studien argumenterer for at instituttene er sentrale for å etablere strukturer for praksisfellesskap slik at undervisning blir tematisert, drøftet og får økt status i akademia.en
dc.description.doctoraltypeph.d.en
dc.description.popularabstractAvhandlingen utforsker og analyserer ulike forhold som kan fremme og hemme utvikling av undervisning i høyere utdanning. Utvikling av undervisning dreier seg om å iverksette tiltak for å forbedre undervisningen og dermed bidra til at studenter får bedre betingelser for læring. Avhandlingen bygger på en kvalitativ studie med utgangspunkt i en strategisk plan for undervisning ved et Fakultetet ved UiT, en strategi som vektla studentaktive læringsformer. Et viktig spørsmål er hva det er som skal til for at initiativ for utvikling av undervisning i høyere utdanning får konsekvenser for undervisningspraksis. I studien intervjues sentrale aktører, lærere og studenter, alle involverte i utviklingen og/eller i implementeringen av strategien. I tillegg ble studenter og lærere observert under implementeringen av medstudentvurdering (studentaktiv læringsform). To forhold synes sentrale for utvikling av undervisning; betydningen av praksisfellesskap der undervisning/læring tematiseres og diskuteres, samt læreres muligheter til å tilegne seg kunnskap og ferdigheter om undervisning og læring. Studien argumenterer for at instituttene er sentrale for å etablere strukturer for praksisfellesskap slik at undervisning blir tematisert, drøftet og får økt status i akademia.en
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/6939
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_6537
dc.language.isonoben
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2014 The Author(s)
dc.subject.courseIDDOKTOR-001en
dc.subjectPedagogikken
dc.subjectUniversitetspedagogikken
dc.subjectUndervisning høyere utdanningen
dc.subjectUndervisningskvaliteten
dc.subjectUniversitetslæreren
dc.subjectFra plan til praksisen
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en
dc.titleFra strategisk plan til praksis En studie om forutsetninger for utvikling av undervisning i høyere utdanningen
dc.typeDoctoral thesisen
dc.typeDoktorgradsavhandlingen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record