dc.contributor.advisor | Tiller, Tom | |
dc.contributor.author | Grepperud, Ida | |
dc.date.accessioned | 2015-02-16T09:29:20Z | |
dc.date.available | 2015-02-16T09:29:20Z | |
dc.date.issued | 2014-10-21 | |
dc.description.abstract | Oppgaven handler om hvilke hovedfaktorer som må være tilstede for at det som læres i en utdanningssituasjon lar seg overføre og anvende i en yrkessituasjon.
Som teoretisk utgangspunkt legges forskningen innen ”transfer av læring” til grunn. Her pekes det på betydningen av tre hovedgrupper av faktorer; de personrelaterte, de undervisningsrelaterte og de situasjonsrelaterte.
Det empiriske grunnlaget bygger på intervju av ansatte i to norske barnehager og deres erfaringer fra utdanningsprogrammet “ De utrolige årene” (DUÅ) og overføringen av programmet til praksis. Dette utdanningsprogrammet har et klart, praktisk siktemål, nemlig å styrke personalets kompetanse for å håndtere og imøtekomme barn med atferdsproblemer samt å utvikle barns sosiale kompetanse på en positiv måte.
Basert på de intervjuedes erfaringer og vurderinger, konkluderes det med at DUÅ- programmet et godt stykke på vei bygger på de tre transfer-faktorene. De intervjuede legger vekt på at undervisningen la stor vekt på praktiske øvinger og at de fikk veiledning i eget arbeid. Av forhold på egen arbeidsplass er det leders oppfølging og stabilitet blant de ansatte som vektlegges.
Det fremkommer også at det som skjer på arbeidsplassen, ikke minst i etterkant av programmet, vil være avgjørende for grad av integrering. En av utfordringene er å sikre alle yrkesgruppers engasjement og eierforhold til arbeidet, en annen er å sikre en god ansvarsdeling og den kollektive læringsprosessen. | en |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/7131 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_6730 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2014 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3900 | en |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en |
dc.subject | Utdanning og arbeid | en |
dc.subject | De utrolige årene | en |
dc.subject | transfer av læring | en |
dc.subject | barnehage | en |
dc.title | Fra utdanning til arbeid. En analyse av utdanningsprogrammet "De utrolige årene" med utgangspunkt i forskning om "transfer av læring". | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | en |