dc.contributor.advisor | Fyhn, Anne Birgitte | |
dc.contributor.advisor | Soleng, Ragnar | |
dc.contributor.author | Pedersen, Iselin Emmy | |
dc.date.accessioned | 2015-03-09T14:51:30Z | |
dc.date.available | 2015-03-09T14:51:30Z | |
dc.date.issued | 2014-05-30 | |
dc.description.abstract | Problemløsning har vært, og er fremdeles en sentral del av lærerplanen i matematikk. Elevene skal kunne analysere og omforme et problem i matematisk form, løse dette og vurdere dets gyldighet.
Undersøkelser som TIMSS Advanced 2008 og PISA 2013 viser at norsk matematikkundervisning er ensformig. Der individuell oppgaveregning er gjenganger, noe mine observasjoner også bekreftet.
Andre land som presterer bedre enn oss synes å anvende mer varierte undervisningsformer, hvor de i tillegg til oppgaveløsning også legger vekt på metoder som diskusjon og argumentasjon og resonnement.
I denne studien har jeg gjennomført en problemløsningsøkt med en videregåendeklasse, der jeg har sett på hvordan elevene arbeider med problemløsning. Det jeg ville undersøke var hva problemløsning kan tilby elevenes helhetlige matematiske kompetanse. Elevens arbeid med problemløsningsoppgaven, vil vise meg hvilke delkompetanser de bruker for å komme frem til en løsning. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/7382 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_6970 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2014 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | MAT-3906 | en_US |
dc.subject | VDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Matematikk: 410 | en_US |
dc.subject | VDP::Mathematics and natural science: 400::Mathematics: 410 | en_US |
dc.title | Problemløsning i matematikk i videregående skole. Hva kan arbeid med problemløsning tilby elevenes helhetlige matematiske kompetanse | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |