Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJokstad, Asbjørn
dc.contributor.authorLund, Marianne
dc.contributor.authorAronsen, Line
dc.date.accessioned2015-04-17T11:41:08Z
dc.date.available2015-04-17T11:41:08Z
dc.date.issued2014-05-19
dc.description.abstractVi har sett på hvordan de fire største implantatprodusentene på det norske markedet presenterer produktene sine for potensielle kunder gjennom pasientbrosjyrer. Målet med oppgaven var å få en oversikt over om informasjonen er forståelig for ufaglærte, om brosjyrene samsvarer med pasientens behov og om informasjonen er tilstrekkelig til å kunne fatte en informert beslutning. For å finne svar på dette, har vi sett på pasientbrosjyrene til disse fire produsentene, lest gjennom relevante forskningsartikler og sett på aktuelle lover. Fra hver brosjyre har vi plukket ut noen påstander, og deretter fordelt dem i åtte kategorier. Senere har vi drøftet disse ut fra et etisk perspektiv, med god hjelp fra artiklene og pasientrettighets- og helsepersonelloven. Vi har konkludert med at brosjyrene er mangelfulle på flere områder og skaper en urealistisk forventning hos leseren. Informasjonen som fremgår er ikke tilstrekkelig for å ivareta pasientens integritet og autonomi. Brosjyrene bør, dersom de skal anvendes kun brukes som et supplement til informasjon.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/7622
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_7210
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2014 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDODO-3901en_US
dc.subjectVDP::Medisinske Fag: 700::Basale medisinske, odontologiske og veterinærmedisinske fag: 710en_US
dc.subjectVDP::Medical disciplines: 700::Basic medical, dental and veterinary science disciplines: 710en_US
dc.subjectVDP::Medisinske Fag: 700::Klinisk odontologiske fag: 830en_US
dc.subjectVDP::Medical disciplines: 700::Clinical dentistry disciplines: 830en_US
dc.titleMarkedsføring av tannimplantater - et etisk perspektiven_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)