dc.contributor.advisor | Svartdal, Frode | |
dc.contributor.author | Solstad, Heidi | |
dc.contributor.author | Varhaug, Lise | |
dc.date.accessioned | 2015-04-28T12:43:33Z | |
dc.date.available | 2015-04-28T12:43:33Z | |
dc.date.issued | 2013-05-02 | |
dc.description.abstract | Sosial persepsjonstrening (SPT) er et intervensjonsprogram der målet er å fremme sosial kompetanse og å forebygge problematferd hos barn og ungdom. Hovedmålet i SPT er å lære deltakerne hvordan man tolker en sosial situasjon, og å lære dem å bruke sosialt akseptert atferd, ved å trene på sosiale ferdigheter, sosial utøvelse og empatisk forståelse. Det foreligger til nå ingen publisert forskning på effekten av SPT. Formålet med denne studien var derfor å evaluere effekten av SPT i et pre- og posttest design med kontrollgruppe. Data til denne studien ble innhentet fra Larvik kommune og Mandal kommune, hvor 52 elever fra 9–12 år deltok.
Resultatene viste positiv fremgang i sosiale ferdigheter både hos SPT- og kontrollgruppen, men nedgang i problematferd kun i kontrollgruppen. Vi diskuterer mulige forklaringer på dette, blant annet smitteeffekt og at en kontrollgruppe gjennomførte en annen intervensjon. Resultatene tyder likevel på at SPT-kurset hadde en generell positiv effekt.
Nøkkelord: intervensjon, sosial kompetanse, sosial persepsjonstrening (SPT). | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/7636 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_7225 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitetet i Tromsø | en_US |
dc.publisher | University of Tromsø | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2013 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PSY-3900 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Psychology: 260 | en_US |
dc.title | Sosial persepsjonstrening (SPT): Et forebyggende intervensjonstiltak for utvikling av sosial kompetanse hos barn og ungdom. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |