Bedre læringsmiljø! Hvordan? En studie av hvordan lærere tenker at de arbeider for å skape god relasjon til sine elever.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/7668Dato
2014-06-30Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Sandberg, SolveigSammendrag
En studie av tre læreres subjektive oppfattelse av hvordan de arbeider med lærer-elev relasjon begrenset til; lærers syn på relasjon i forhold til god klasseledelse, lærers støtte av elever, lærers oppfattelse av sin rolle i forhold til elevenes trygghet og tillit, elevenes motivasjon og engasjement i egen læring, og om lærere/skolen har relasjon som tema på felles arbeid. Studien er kvalitativ studie med intervju som metode. Grunnlag for analysen er intervju med 3 lærere, alle med lang erfaring i skolen. Alle tre jobber på barnetrinnet. Mine funn gjennom oppgaven er at lærerne var opptatt av å opprettholde eller skape god relasjon til sine elever. Alle tre lærere hadde fokus på hvordan de skulle arbeide i forhold til lærer-elev relasjon. I forhold til sin rolle i relasjon syns jeg at jeg så lærere som bød på seg selv, og de viste raushet overfor elever, og de var engasjert i elevene gjennom deres faglige og sosiale læring. Bevissthet rundt lærer-elev relasjon er viktig, og det er nødvendig med videre satsing på relasjon i skolen fra lokalt og sentralt hold. Rollen eleven får når skolen starter eller ved overgangen til ny skole kan være helt avgjørende for elevens læringsutbytte og faktisk for elevens framtid som menneske.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2014 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: