Samtalegrupper for personer med Aspergers syndrom. En kvalitativ studie av hva fagpersoner forteller om planlegging, gjennomføring og effekt av samtalegrupper for personer med Aspergers syndrom
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/7674Dato
2014-06-30Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Jensen, ØyvindSammendrag
Denne oppgaven er skrevet ut fra problemstillingen: Hvordan beskriver fagpersoner planlegging, gjennomføring og effekt av samtalegrupper for personer med Aspergers syndrom?
Den belyser teori om Aspergers syndrom, effekt av samtalegrupper samt andre viktige forhold i tilknytning til samtalegruppe, som kommunikasjon, veiledning og psykoedukasjon.
Fire informanter fra nettverket «Nasjonalt fagutviklingsnettverk om psykoedukative grupper for personer med Aspergers syndrom» ble intervjuet, alle har drevet samtalegrupper for personer med Aspergers syndrom i minst et år.
Selv om mange samtalegrupper er organiser og gjennomføres ulikt, er målene ofte like. Samtalegrupper for personer med Aspergers Syndrom gjennomføres med stort sett samme grunnlag som gruppeveiledning gjøres for alle andre mennesker. Dette innebærer et mål om å utvikle den enkelte deltagers ressurser og muligheter, utvikling av løsninger som kan føre til forbedring samt å utvikle metoder for forståelse av ulike mennesker i ulike situasjoner. I Samtalegrupper for personer med Asperger syndrom må man imidlertid ta spesifikke hensyn til diagnosen og vanskene dette medfører. Dette må gjøres både i planlegging og gjennomføring av samtalegrupper.
Aspergers syndrom er en diagnose hvor du finner mange ulike mennesker med ulike behov. Felles for mange med diagnosen er likevel vansker med kommunikasjon og organisering av egen hverdag. Denne oppgaven belyser hvordan og hvorfor man må tilrettelegge eller øve på dette i samtalegrupper for personer med Aspergers syndrom.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2014 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: