Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHøier, Jorun
dc.contributor.authorElverum, Laila
dc.date.accessioned2015-05-15T09:32:59Z
dc.date.available2015-05-15T09:32:59Z
dc.date.issued2014-05-14
dc.description.abstractProsjektets tema er på hvilken måte kan skolen avdekke språkvansker hos minoritetsspråklige elever på et tidligst mulig tidspunkt og hvilke pedagogiske konsekvenser har det for undervisningen i skolen. Formålet med masterprosjektet er å belyse utfordringene rundt minoritetsspråklige elevers andrespråklæring og forståelsen av vanskene på bakgrunn av andrespråklæring eller en kombinasjon av andrespråklæring og spesifikke språkvansker. I masterprosjektet vil dette bli sett i lys av skolen som system. Jeg har valgt kvalitativ metode i forskningsprosjektet. Gjennom kasusstudie vil jeg se på skolen som en organisasjon og det spesifikke ved organisasjon i forhold til tema i den aktuelle konteksten. For å få tilgang til informasjon om hva informantene selv oppgir som sentralt i forhold til tema har jeg valgt intervju. Informantene fikk i forkant av intervju en intervjuguide basert på problemstillingen. Se inn i empirien for så å skape ny forståelse og på bakgrunn av det tilpasse skolens organisering, bruk av personalet og pedagogisk tilrettelegging. Teori og foreliggende lovverk som gjelder for fagfeltet presenteres under teoridelen av masteroppgaven. Resultatene fra undersøkelsen presenteres under Empirisk analyse. Resultatene er analysert med utgangspunkt i intervjuguidens temainndeling minoritetsspråklige elever i skolen, spesifikke språkvansker og system rettet tiltak i skolen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/7678
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_7266
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2014 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLOG-3900en_US
dc.subjectLogopedien_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.titleSpråkrelaterte vansker hos minoritetsspråklige barn, is i magen … eller grunn til bekymring.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)