dc.contributor.advisor | Zakariassen, Geir | |
dc.contributor.author | Nilsen, Ruth lillian | |
dc.date.accessioned | 2015-06-22T09:18:34Z | |
dc.date.available | 2015-06-22T09:18:34Z | |
dc.date.issued | 2014-12-15 | |
dc.description.abstract | Masteroppgaven handler om forholdet mellom kartleggingsprøven i lesing og tilpasset opplæring. Ved hjelp av fire forskerspørsmål prøver jeg å danne meg et nyansert bilde av hvilke praksiser som gjelder i en videregående skole. Nyanseringen går ut på å avklare hvilke erfaringer og oppfatninger som er gjeldende rundt begrepene lesing, læringsstrategier, tilpasset opplæring og vurdering. I arbeidet med datainnsamling valgte jeg å bruke intervju. Informantene underviste på intervjutidspunktet i en videregående skole. I og med at jeg kategoriserer informantenes erfaringer som fenomener, vil tilnærmingen i denne oppgaven være inspirert av fenomenologisk teori. Fenomenene må fortolkes for å forstås. Fortolkningsprosessen kalles gjerne den hermeneutisk sirkel. Denne oppgaven har derfor en fenomenologisk hermeneutisk tilnærming.
Sentrale funn viser at grunnleggende ferdigheter og læringsstrategier har liten plass i et tilpasset læringsarbeid. Videre viser mine funn at intensjonen om at alle lærere skal være leselærere i sine fag, har lite gjennomslag hos mine informanter.Funn viser også at vurdering for læring praktiseres ulik. På bakgrunn av funn konkluderer jeg med at kartleggingsprøven i lesing kun påvirker tilpasset opplæring i faget norsk. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/7778 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_7371 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2014 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | SPEMG_06-007 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | en_US |
dc.title | Tilpasset opplæring i lesing.
En kvalitativ studie av hvordan kartleggingsprøven i lesing påvirker pedagogisk praksis i en videregående skole. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |