dc.contributor.advisor | Germeten, Sidsel | |
dc.contributor.author | Haldorsen, Øyfrid | |
dc.date.accessioned | 2015-06-22T09:54:28Z | |
dc.date.available | 2015-06-22T09:54:28Z | |
dc.date.issued | 2014-12-12 | |
dc.description.abstract | Min masterstudie har følgende problemstilling: "Hvordan kan lærere, ved hjelp av aksjonsforskning, få kunnskaper i arbeidet med barn som vekker bekymring?" Utvalget i mitt aksjonsforskningsprosjekt har vært syv lærere ved en privatskole i Oslo. Som nevnt er aksjonsforskning sentralt. Det er et teoretisk, vitenskapsteoretisk og metodologisk utgangspunkt i dette masterprosjektet. Metoden som har vært benyttet er fokusgruppesamlinger. Lærerne og jeg har møttes til fire aksjonssamlinger eller fokusgruppesamlinger. Her har følgene temaer blitt drøftet: I første samling har lærernes erfaringer fra deres arbeid, med barn som vekker bekymring blitt delt. I andre samling ble utdrag fra relevante styringsdokumenter, som omhandler meldeplikt til barneverstjenesten, blitt fortolket. I tredje samling ble utdrag fra urometoden knyttet opp mot case, laget på bakgrunn av lærernes erfaringer, diskutert. Siste samling ble viet til en evaluering av prosessen. I hver samling ble lydopptak foretatt. Lydopptakene har i sin helhet blitt transkribert av undertegnede. Flere analysemetoder har blitt benyttet for å analysere lærernes læringsprosess. Aksjonsforskningsprosessen har vært endrings- og målorientert. Videre har lærernes medvirkning til lærings- og endringsprosessen stått sentralt. I et slikt forskningsprosjekt har også jeg, i en forskerrolle, kunnet delta i varierende grad, i diskusjonen. Aksjonsforskningsprosessen og skriveprosessen til denne masteroppgaven, har blitt gjennomført høsthalvåret 2014.Det har vært svært lærerikt for alle involverte parter. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/7779 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_7372 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2014 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | SPEMG_06-7 | en_US |
dc.subject | aksjonsforskning | en_US |
dc.subject | lærere | en_US |
dc.subject | skole | en_US |
dc.subject | spesialpedagogikk | en_US |
dc.subject | bekymring | en_US |
dc.subject | barn | en_US |
dc.subject | urometoden | en_US |
dc.subject | barnevern | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | en_US |
dc.title | "Jeg er bekymret": En aksjonsforskningsstudie om læreres arbeid med barn som vekker bekymring. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |