Fra bekymring til melding – barnehageansattes meldetilbøyelighet
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/7797Dato
2015-06-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Larsen, Lise MariSammendrag
Denne undersøkelsen handler om bekymringsmeldinger fra barnehager til barnevernstjenesten. Statistisk sentralbyrå presenterer barnehagenes andel av bekymringsmeldinger til barnevernstjenesten med det en kan oppfatte som svært lave tall. I 2013 var det politi, barnevernstjenesten selv, og skolen som stod for den største andelen av bekymringsmeldinger til barnevernstjenesten. Barnehagene stod for 5 % av meldingene (Statistisk sentralbyrå, 2014). Ved utgangen av 2014 var 90 % av barn mellom 1-5 år i barnehage (Statistisk sentralbyrå, 2015). Barnehagene står i en unik posisjon til å observere barn, og en kan dermed anta at antall meldinger fra barnehager kunne vært høyere. Med bakgrunn i dette prosjektets tema har jeg utarbeidet følgende problemstilling: «Bekymringsmeldinger til barnevernstjenesten: Hvilke forhold påvirker barnehageansattes meldetilbøyelighet?».
For å undersøke dette tema nærmere, ble kvalitativ metode benyttet. For innhenting av datamaterialet falt valget på semistrukturert intervju. Utvalget bestod av åtte informanter. Fire av dem arbeidet i barnehage, og fire i barnevernstjenesten. Informantene hadde varierte stillingstyper både i barnehage og barnevern.
Gjennomføringen av denne undersøkelsen har bidratt til flere svar. Resultatene viser at det er flere forhold som påvirker barnehageansattes meldetilbøyelighet. Disse har jeg valgt å kalle:
- Det tverrfaglige samarbeidet mellom barnevernstjenesten og barnehagene
- Lovverket: opplysningsplikten
- Barnehageansattes frykt for å skade foreldresamarbeidet
- Barnehagens rutiner ved bekymring for barn
- Barnehageansattes kompetanse: teoretisk kunnskap, yrkesspesifikke ferdigheter og personlig kompetanse
- Foreldres frykt for barnevernstjenesten
- Barnehagestyrers mulighet for påvirkning.
Nøkkelord: barnehage, barnevernstjenesten, bekymringsmelding, meldetilbøyelighet, opplysningsplikt.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2015 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: