Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRønbeck, Ann Elise
dc.contributor.authorMuri, Hilde
dc.date.accessioned2015-08-26T12:51:54Z
dc.date.available2015-08-26T12:51:54Z
dc.date.issued2015-06-13
dc.description.abstractProblemformuleringen søker svar på hvordan lærere arbeider gjennom klasseledelse for å sikre elever med undervisningsforstyrrende atferd inkludering og tilpasset opplæring. Undersøkelsen er kvalitativ med en fenomenologisk og hermeneutisk tilnærming. Datainnsamlingsmetoden er intervju av tre kontaktlærere på femte til syvende klassetrinn. Funnene viser at lærerne arbeider aktivt for å hindre at elever med undervisningsforstyrrende atferd blir skjøvet ut av gruppen, og at alle skal være likeverdig inkludert i et fellesskap. Lærerne tilpasser opplæringen slik at eleven kan utvikle seg fra sitt eget ståsted og oppnå mestringsfølelse faglig, sosialt og kulturelt. Dette er virkemidler for å motivere elevene, og for å skape et godt læringsfellesskap. Lærerne arbeider systemrettet framfor individrettet, og deres lederstil er forebyggende. De bygger positive og støttende relasjoner mellom lærer og elev, og har klare forventninger til elevene. Dialog blir omtalt som meget viktig, og den brukes aktivt for å bygge opp tillit, respekt og forståelse mellom lærer og elev. Undersøkelse viser at for å inkludere elever med undervisningsforstyrrende atferd og gi dem tilpasset opplæring kreves en tydelig klasseleder som setter en tydelig, trygg og forutsigbar ramme for skolehverdagen. Dette må lærerne gjøre samtidig som de utviser respekt, tillit og sensitivitet ovenfor eleven, med et glimt i øyet.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/7984
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_7565
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2015 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDSPEMG_06-7en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectKlasseledelse tilpasset opplæring inkludering undervisningsforstyrrende atferden_US
dc.titleKlasseledelse og undervisningsforstyrrende atferd. Hvordan arbeider lærere gjennom klasseledelse for å sikre elever med undervisningsforstyrrende atferd inkluderende og tilpasset opplæringen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)