Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJorun, Høier
dc.contributor.authorBallovarre, Helene
dc.date.accessioned2015-11-03T09:14:57Z
dc.date.available2015-11-03T09:14:57Z
dc.date.issued2014-11-01
dc.description.abstractSpesifikke språkvansker beskrives som et skjult handicap i litteraturen. Det er ikke lett å se eller høre at et barn har språkvansker og det er heller ikke lett å forstå eller diagnostisere vanskene (Lian & Ottem, 2007) Vansker med språket kan ofte være mer «synlig» i førskolealder enn i skolealder. Når barn med språkvansker kommer i skolealder kan de ha utviklet et tilsynelatende godt hverdagsspråk, men den underliggende svikten vil fortsatt være til stede (Bishop, 2014). Følgende problemstilling ble utarbeidet: Hva er det med elevens språk som «vekker» bekymring hos lærere i små- og mellomtrinnet i skolen? Resultatene viste at en stor andel av respondentene har fokus på vansker med det semantiske og det skriftspråklige aspektet av språket. Dette var områder som ble knyttet til mistanke om språkvansker. En forholdvis stor andel knyttet også utydelig uttale av ord til mistanke om språkvansker. Resultatene indikerer at det er større fokus på vansker med å forstå ord og begrep enn på utydelig uttale av ord. Det var en mindre andel som knyttet vansker på det grammatiske og det pragmatiske området til en mulig språkvanske.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/8252
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_7834
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2014 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLOG-3900en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en_US
dc.subjectLogopedien_US
dc.title"Usynlige" språkvansker i skolen. En kvantitativ spørreundersøkelse om språkvansker i skolenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)