Show simple item record

dc.contributor.advisorFyhn, Anne Birgitte
dc.contributor.authorNordkild, Siv Ingrid
dc.date.accessioned2016-01-05T12:04:33Z
dc.date.available2016-01-05T12:04:33Z
dc.date.issued2015-11-02
dc.description.abstractDenne studien tar utgangspunkt i et tverrfaglig undervisningsopplegg på en sørsamisk skole. Tjaalehtjimmie, den sørsamiske ornamentikken, danner basis for matematikk- og samiskundervisningen. Fokuset er på hvordan læreren opplever at eleven endrer forståelsen for matematikk når faget bygger videre på formene i ornamentikken. Mellin-Olsen (1984) viser til at forståelsen av matematikk kan deles i tre, og studien peker på at når faget knyttes til elevens egen kultur oppleves matematikken som viktig. Videre er funnene satt i sammenheng med hvordan barn utvikler forståelse for geometri i nivåer (van Hiele, 1986), og det ses på at tjaalehtjimmie kan være til hjelp for utvikling av kunnskap i forhold til geometri. Sosiokulturell læringsteori og kognitiv konstruktivistisk læringsteori er brukt som forklaringsmodeller i forhold til hvordan læreren hjelper og legger til rette for at læring skal skje. Undervisningsopplegget foregår i et undersøkelseslandskap (Skovsmose, 2003), dette kommer til syne ved at eleven oppmuntres til selvstendig og kritisk tenking rundt matematikk. Selvstendighet står sentralt i den samiske barneoppdragelsen, og hvordan prøving og feiling er med på å gjøre barnet selvstendig (Balto, 1997). Til slutt ses det på hvordan skolen og lærerne gjennom kulturbasert undervisning er en anerkjennelse av eleven og elevens kultur. Sentralt her er hvordan kolonialisering har gjort og gjør seg gjeldende i skolen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/8337
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_7920
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2015 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3900en_US
dc.subjectUrfolksforskningen_US
dc.subjectAnerkjennelseen_US
dc.subjectTverrfaglig undervisningen_US
dc.subjectKulturbasert matematikken_US
dc.subjectSørsamisk ornamentikken_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289en_US
dc.titleKulturbasert matematikkundervisning. En studie av et tverrfaglig undervisningsopplegg i en sørsamisk skoleen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)