Show simple item record

dc.contributor.advisorCaglar-Ryeng, Ömür
dc.contributor.advisorHøier, Jorun
dc.contributor.authorJohansen, Eli Hansine
dc.date.accessioned2016-01-05T12:35:40Z
dc.date.available2016-01-05T12:35:40Z
dc.date.issued2015-05-15
dc.description.abstractMasteroppgaven omhandler en lavfrekvent språkvanske som heter utviklingsmessig verbal dyspraksi. Målet var å gi meg selv og andre kunnskap om kjennetegn på språkvansken. Utviklingsmessig verbal dyspraksi er en nevrologisk tale lyd vanske som vises fra barndom av. Det handler om at presisjon og konsistens av bevegelser underliggende tale er svekket. Vansken har ukjent årsak. Hovedsvekkelsen til språkvansken ligger i planlegging og/ eller programmering av bevegelsessekvenser, som resulterer i feil med tale/lyd produksjon og prosodi. Forskere opererer med mange forskjellige diagnoser på språkvansken, og mange forskjellige kjennetegn er assosiert med språkvansken, men det er kun konsensus om tre kjennetegn. Oppgaven er basert på kvalitativ forskning. Jeg har valgt å bruke casestudie. Forskningen er basert på intervju med foreldre som har barn med en språkvanske som er henvist på bakgrunn av hypoteser om vansken utviklingsmessig verbal dyspraksi, i tillegg ble det gjort dokumentanalyse av barna journaldokumenter. Problemstillingen var følgende: Hva kan jeg finne av beskrivelser i foreldreintervju og i barnas sakspapirer av kjennetegn, som kan gi mistanke om språkvansken utviklingsmessig verbal dyspraksi? Resultatet av oppgaven var funn av flere kjennetegn på språkvansken. Foreldrenes beretninger og barnas journaldokumenter utfylte hverandre. Det eldste barnet hadde flere kjennetegn på språkvansken enn det yngste.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/8341
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_7922
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.subject.courseIDLOG-3900en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectkjennetegn på verbal dyspraksien_US
dc.subjectutviklingsmessig verbal dyspraksien_US
dc.subjectChildrens apraxia of speechen_US
dc.titleDet stille barnet "Det var jo det som var problemet, vi fikk ikke respons". Hva kan jeg finne av beskrivelser i foreldreintervju og i barnas journaldokumenter av kjennetegn, som kan gi mistanke om språkvansken utviklingsmessig verbal dyspraksi?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record