"Å jobbe med spedbarnskolikk." En kvalitativ studie av helsesøsters erfaringer med spedbarnskolikk
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/8342Dato
2015-09-30Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Skagen, Therese Katrin FurnesSammendrag
Temaet for studien var spedbarnskolikk. Dette fordi det var ønskelig å få mer kunnskap om hvordan helsesøstre jobber med familier som opplever spedbarnskolikk. Det er en kvalitativ studie inspirert av en fenomenologisk hermeneutisk tilnærming. Det ble gjennomført intervjuer med fire helsesøstre og studiens problemstillingen var; "hvordan møter helsesøstre familier hvor et spedbarn har kolikk?". Den teoretiske referanserammen består av den sykepleiefaglige verdien omsorg, samt teori fra det helsefremmende og forebyggende arbeid.
Ett av studiens funn var at helsesøstrene i utgangspunktet vektlegger å definere kolikk ut fra en teoretisk grunnforståelse. Det kom imidlertid også frem at de ikke nødvendigvis forholder seg til definisjonen i praksis. Ett annet funn var at det jobbes ut fra forskjellige syns på årsakssammenhenger. Noen jobber mer ut fra kolikk som et relasjonelt problem, og har dermed fokus på samspill og tilknytning, mens andre har mye av fokuset på kolikk som en mage/tarm-dysfunksjon og gir råd til foreldrene ut fra det. Det kom også frem at det kan være vanskelig å fremme mestring hos foreldrene dersom foreldrene er utslitte og har problemer med å finne noe positivt i situasjonen.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2015 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: