”Rollen min ble mye viktigere enn jeg noen gang før har opplevd”. En kvalitativ studie av ergoterapistudenter i tverrfaglig studentteam
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/8433Dato
2015-09-30Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Bugge, Eirin FlakSammendrag
Tverrfaglig samarbeid er veldig aktuelt innenfor helsetjenesten, og er fastlagt i lovverk og omtalt i andre politiske dokumenter som er knyttet opp mot helsetjenesten. Hensikten med denne masteroppgaven er å belyse hva studenter som har deltatt i praksis i tverrfaglige studentteam beskriver som egen yrkesutøvelse. Tverrfaglige studentteam ble arrangert av et pilot¬prosjekt ved Universitetet i Tromsø som jeg hadde et samarbeid med.
Det teoretiske utgangspunktet er kunnskapsbasert praksis og situert læring. Videre er også forskning på tverrfaglige studentteam en del av det teoretiske utgangspunktet.
Det er benyttet en kvalitativ tilnærming, og datamaterialet består av syv individuelle intervjuer, et gruppeintervju og tre ikke-deltagende observasjoner. Dataanalysen ble gjennomført med utgangspunkt i kvalitativ innholdsanalyse.
Dataene viser at ergoterapistudentenes yrkesutøvelse er todelt. Det ene handler om det spesifikke ved ergoterapifaget, det andre om aspekter ved å samarbeide. Det ses også antydninger til at dette fører med seg en bevissthet blant de andre profesjonene om hva ergoterapeuter kan og gjør, noe som kan være med å synliggjøre faget ytterligere i fremtiden.
Analysen viser at ergoterapistudenter som har deltatt i tverrfaglige studentteam har en stor del av den kompetansen som Meld. St. nr. 13 (2011–2012) Utdanning for velferd søker, nemlig en profesjonsutøver med profesjonsspesifikk kunnskap som også er en velferdsarbeider.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2015 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: