Profesjonalitet i legeutdanningen: Om kunnskapskoder, praktiske synteser og koherens. En analyse av studieplanen for profesjonsstudiet i medisin ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/8551Dato
2015Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Sammendrag
Artikkelen analyserer revidert studieplan for profesjonsstudiet i medisin ved
Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet. Vi spør i hvilken grad og
på hvilken måte den nye studieplanen ivaretar profesjonalitet. Praktiske
synteser og koherens samt kunnskapskoder og kunnskapsformer danner et
begrepsmessig utgangspunkt for analysen. Søkelyset rettes mot ulike
kunnskapskoder der en integrasjonsorientert kunnskapskode blir fremhevet.
Denne koden stimulerer til meningsfulle sammenhenger mellom ulike
læringsarenaer. Evalueringen av revisjonsprosessen som blant annet bygger på
en kvalitativ undersøkelse blant legestudenter, viser at studieplanens
hovedprinsipper om fagintegrering, problemorientering, praksisorientering og
studentorientering synes å være ivaretatt. Funnene sammenlignes med
legestudenters opplevelse av den tidligere studieplanen der viktige forskjeller
blir påvist. The present paper analyses the revised medical program at the University of
Tromsø. Focus is on the concept of professionalism. In this respect, two different pedagogic codes are discussed: a collection code and an integrated
code. The authors argue that an integrated code is preferable, as it includes the
concepts of coherence and phronesis, and focuses on a meaningful relationship
to professional practice. The evaluation of the program also includes a
qualitative study among medical students which shows how the main
principles of the program are operationalized, based on a) integration of
different subjects, b) problemsolving, c) practical teaching and learning in
different pedagogic settings, and d) caring about students’ learning. The
findings are compared to students’ experiences with the previous program, and
shows important differences between the two.