Sammendrag
Anxiety Disorders Interview Schedule for DSM IV: Barneversjon (ADIS for DSM-IV:C, forkortes ADIS-C) er et semistrukturert intervju for å diagnostisere angstlidelser hos barn og unge mellom 7 og 17 år. Denne versjonen ble revidert av Anne Marie Albano og Wendy K. Silverman i 1996. Den norske versjonen er oversatt av Marianne Aalberg og Torunn Nøvik. RBUP Øst og Sør var tidligere distributør, men nå må man ta kontakt med Oxford University Press` Rights & Permissions Department for informasjon ombruk i Norge. ADIS-C inneholder både barne- og foreldreintervju, hvor foreldreintervjuet refereres til som ADIS-P. Spørsmålene i intervjuene vurderer tilstedeværelse av diagnostiske kriterier (ja eller nei), samt grad av funksjonssvikt som vurderes fra 0 til 8. Instrumentet kan brukes i klinikk og i forskningssammenheng. Det er nødvendig med opplæring for å kunne administrere og bruke det. Tidsbruken varierer avhengig av problemomfanget, cirka 1 til 3 timer per intervju i en førstegangssamtale.
Det systematiske litteratursøket resulterte i over 600 treff hvor seks publikasjoner beskrev ADIS-C i norske utvalg og fem publikasjoner fra det skandinaviske utvalget. Disse ble inkludert. Studiene rapporterte primært tall fra ulike kliniske utvalg hvor ADIS var brukt til diagnostisering av barna.
De inkluderte studiene inneholdt rapporterte middelverdier omkring clinician severity rating (CSR), forekomster omkring ulike kliniske diagnosegrupper, og samsvar mellom erfarne kliniske psykologer og studenter som hadde fått opplæring og gjennomførte de diagnostiske intervjuene.
Det foreligger lite dokumentasjon på de psykometriske egenskapene til den norske versjonen av ADIS-C. Til tross for at det i internasjonal sammenheng er et anerkjent instrument og det refereres til adekvate psykometriske resultater, er det nødvendig med flere studier knyttet til den skandinaviske populasjonen.
Description. Anxiety Disorders Interview Schedule for DSM IV: Children (ADIS for DSM-IV:C; ADISC)
is a semi structured interview for diagnosing anxiety disorders in children 7-17 years. This
version was revised in 1996 by Anne Marie Albano & Wendy K. Silverman. The Norwegian version
is translated by Marianne Aalberg and Torunn Nøvik. RBUP East and South previously had the
responsibility for the distribution of the instrument, but the Oxford University Press` Rights &
Permissions Department has to be contacted for more information regarding usage of the
instrument in Norway. ADIS-C for children consists of both child and parent interviews, where the
parent interviews are named ADIS-P. The instrument can be used in the clinic and for research
purposes. The questions in the interviews evaluates the presence or absence of fulfilling the
criteria for a clinical diagnosis. In addition, the degree of dysfunction is rated with a clinician
severity rating (CSR) for each diagnosis. To conduct one interview takes 1 to 3 hours, depending
on the extent of presented problems, and sufficient training for using the instrument is
demanded.
Literature search. The systematic literature research resulted in over 600 references whereby
only six publications from a Norwegian sample and five from the Danish and Swedish sample
were included. The studies reported mostly from clinical samples where ADIS-C was used to
diagnose the children.
Psychometrics. The included studies reported average scores regarding clinician severity ratings
(CSR), prevalence in the different outpatient groups, and the inter-rater reliability between
experienced clinicians and the trained students performing the diagnostic interviews.
Conclusion. The psychometric properties of the Norwegian version of ADIS-C are not well
documented. Even though the method is acknowledged in the field, and have shown
international adequate psychometric results, more studies from a Scandinavian population are
needed.