På stedet hvil? Noen refleksjoner om implementering av IKT og læring i norsk høyere utdanning med utgangspunkt i Norgesuniversitetets arbeid
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/8715Date
2015Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Abstract
Denne artikkelen belyser arbeidet med implementering av IKT og læring i
norsk høyere utdanning med utgangspunkt i Norgesuniversitetets virksomhet
innen sektoren. Vurderingen er basert på gjennomgang og kvantitativ analyse
av søknader om prosjektstøtte fra perioden 2010–2012, samt intervjudata fra et
utvalg ansatte i høyere utdanning med langvarig kjennskap til organisasjonens
arbeid. Våre funn indikerer at Norgesuniversitetet strategisk sett framstår
som en bærer av en årelang tradisjon som karakteriseres av satsning på
enkeltprosjekter med fokus på individer som drivere av praksisendring og
implementering. Med basis i et kulturelt perspektiv på innovasjon og
implementering anbefaler vi at Norgesuniversitetet kobler seg tettere på
utdanningsinstitusjonene i arbeidet med å styrke kvalifiseringen av ledere,
administrativt ansatte og fagansatte. Dette vil potensielt kunne bidra til et mer
helhetlig løft av IKT og læring på et organisatorisk plan, samt å sikre
Norgesuniversitetets posisjon som en relevant aktør i sektoren i tiden som
kommer. This article sheds light on the work of implementing ICT and learning in
Norwegian higher education, based on the Norway Opening University’s
activities within the sector. The evaluation is based on a review and quantitative
analyses of project funding applications from 2010-2012, in addition to
interview data from a sample of higher education employees with longstanding
knowledge of the organisation’s work. Our findings indicate that,
strategically, the Norway Opening University stands as a bearer of a decadeslong
tradition characterised by commitment to singular projects that focus on individuals as drivers of change in practice and implementation. Based on a
cultural perspective on innovation and implementation, the authors
recommend that the Norway Opening University collaborates more closely
with higher education institutions in the work of improving the qualification
process for leaders, administrative staff, and academic staff. This could
potentially contribute to a more comprehensive strengthening of ICT and
learning at an organisational level, as well as securing the Norway Opening
University’s position as a relevant player in the sector in the period to come.
Description
License: Creative Commons CC-BY 4.0 License (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/)