Show simple item record

dc.contributor.authorDørum, Kine
dc.contributor.authorGrepperud, Gunnar
dc.date.accessioned2016-03-07T09:48:25Z
dc.date.available2016-03-07T09:48:25Z
dc.date.issued2015
dc.description.abstractDenne artikkelen belyser arbeidet med implementering av IKT og læring i norsk høyere utdanning med utgangspunkt i Norgesuniversitetets virksomhet innen sektoren. Vurderingen er basert på gjennomgang og kvantitativ analyse av søknader om prosjektstøtte fra perioden 2010–2012, samt intervjudata fra et utvalg ansatte i høyere utdanning med langvarig kjennskap til organisasjonens arbeid. Våre funn indikerer at Norgesuniversitetet strategisk sett framstår som en bærer av en årelang tradisjon som karakteriseres av satsning på enkeltprosjekter med fokus på individer som drivere av praksisendring og implementering. Med basis i et kulturelt perspektiv på innovasjon og implementering anbefaler vi at Norgesuniversitetet kobler seg tettere på utdanningsinstitusjonene i arbeidet med å styrke kvalifiseringen av ledere, administrativt ansatte og fagansatte. Dette vil potensielt kunne bidra til et mer helhetlig løft av IKT og læring på et organisatorisk plan, samt å sikre Norgesuniversitetets posisjon som en relevant aktør i sektoren i tiden som kommer.en_US
dc.description.abstractThis article sheds light on the work of implementing ICT and learning in Norwegian higher education, based on the Norway Opening University’s activities within the sector. The evaluation is based on a review and quantitative analyses of project funding applications from 2010-2012, in addition to interview data from a sample of higher education employees with longstanding knowledge of the organisation’s work. Our findings indicate that, strategically, the Norway Opening University stands as a bearer of a decadeslong tradition characterised by commitment to singular projects that focus on individuals as drivers of change in practice and implementation. Based on a cultural perspective on innovation and implementation, the authors recommend that the Norway Opening University collaborates more closely with higher education institutions in the work of improving the qualification process for leaders, administrative staff, and academic staff. This could potentially contribute to a more comprehensive strengthening of ICT and learning at an organisational level, as well as securing the Norway Opening University’s position as a relevant player in the sector in the period to come.en_US
dc.descriptionLicense: Creative Commons CC-BY 4.0 License (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/)en_US
dc.identifier.citationUNIPED 2015, 38(3):164-179en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1264846
dc.identifier.issn1893-8981
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/8715
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_8309
dc.language.isonoben_US
dc.publisherCo-Action Publishingen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.subjectorganisasjonskulturen_US
dc.subjectpraksisendringen_US
dc.subjectkvalifiseringen_US
dc.subjectteknologien_US
dc.subjectinnovasjonen_US
dc.subjectorganisational cultureen_US
dc.subjectchange of practiceen_US
dc.subjectqualificationen_US
dc.subjecttechnologyen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.titlePå stedet hvil? Noen refleksjoner om implementering av IKT og læring i norsk høyere utdanning med utgangspunkt i Norgesuniversitetets arbeiden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record