Y-veien til bachelor i ingeniørfag - muligheter, dilemma og utfordringer : fra evaluering av prosjektet Y-veinord
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/8893Date
2015Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Author
Lund, ØysteinAbstract
Artikkelen bygger på en forskningsbasert evaluering av prosjektet Y-veinord,
som er et samarbeidsprosjekt mellom petroleumsnæringen, Høgskolen i Narvik
og UiT Norges arktiske universitet. Prosjektet har som målsetting å sikre
tilgang til kompetanse for petroleumsnæringen og også øvrig næringsliv i
Nord-Norge. «Y-veien» er en betegnelse for høyere utdanning på bachelornivå
som er åpen for søkere uten studiekompetanse, forutsatt at de har fagbrev som
er relevant for den aktuelle studieretningen. Evalueringen er gjennomført med
fire ulike perspektiver: petroleumsnæringens perspektiver, studiestedenes
perspektiver, fag- og fagfeltenes perspektiver og studentenes perspektiver.
Teoretiske perspektiver som legges til grunn i arbeidet er kritisk konstruktiv
didaktikk og teori om situert læring.
Artikkelen peker på muligheter og gevinster, men også utfordringer som y-veialternativet
representerer, både for enkeltpersoner og for høyere utdanning.
Studien bygger på gruppeintervju med y-veistudenter ved Høgskolen i Narvik
og UiT Norges arktiske universitet, samt på intervju med ledelse og
fagpersoner ved studiestedene og med aktører på ulike nivå innen
petroleumsnæringen. Data for rekruttering, gjennomføring og resultater fra
«Database for statistikk om høgre utdanning» fra NSD anvendes også.
Artikkelen konkluderer med anbefalinger til prosjektledelsen og til fagfeltet, og
peker på aktuelle spørsmålsstillinger for videre forskning. The article refers to a research-based evaluation of the project «Y-veinord»,
which is conducted in collaboration between the petroleum industry, Narvik
University College and UiT The Arctic University of Norway. The project aims
to provide better recruitment to the petroleum industry and related industry in northern Norway. «Y-veien» is a term describing education at bachelor level,
open to applicants without formal admission to higher education, assuming
they have a certificate of apprenticeship that is relevant to the current study.
The evaluation is carried out with four different perspectives: the perspectives
of the employer, of the university sector, of the academic subjects and of
students. Theoretical perspectives that form the basis of this work is critically
constructive didactic and theory of situated learning.
The article discusses the possibilities and gains, but also challenges the «y-vei»
option represents, both for individuals and for higher education. The study is
based on group interviews with students, as well as with university
management and professionals and with management within the petroleum
industry. Data from «Database for Statistics on Higher Education» are also
used.
The article concludes with recommendations concerning further development
of «y-veien» and is also suggesting topics for further research.