dc.contributor.author | Brox, Hilde | |
dc.contributor.author | Jakobsen, Ingrid K. | |
dc.date.accessioned | 2016-03-15T10:41:42Z | |
dc.date.available | 2016-03-15T10:41:42Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.description.abstract | Artikkelen diskuterer hvordan wiki kan brukes i engelskundervisning for å la
nye og tradisjonelle teksttyper møtes i digital interaksjon. Med utgangpunkt i
begrepene multimodalitet, hypertekstualitet og prosessualitet diskuterer artikkelen
et eksempel fra et undervisningopplegg for lærerstudenter. Basert på et
bilde skapte studentene et felles nettsted og en kollektiv, fiktiv, men realistisk
historie. Historien dannet så i neste omgang en ramme for produksjon av tekster
i ulike modaliteter og sjangre. Bildet etablerte en bestemt historisk og kulturell
kontekst som studentene aktivt måtte utforske for å skape sine tekster. Wikiens
funksjonaliteter åpnet opp for samskriving, utvikling av ferdigheter for å tolke
og skape tekster med sammensatte modaliteter, utnyttelse av hypertekstens
struktur og samarbeid om tekstskaping som prosess på tvers av tid og rom. Dette
er kunnskaper og ferdigheter framtidige lærere vil trenge. | en_US |
dc.identifier.citation | Brox, H. & Jakobsen, I. (2014). Wiki, tekster og arbeidsmåter i morgendagens engelskfag: et eksempel fra lærerutdanninga. <i>Acta Didactica Norge, 8</i>(2), Art. 3, 17 sider. https://doi.org/10.5617/adno.1126 | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 1166579 | |
dc.identifier.doi | 10.5617/adno.1126 | |
dc.identifier.issn | 1504-9922 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/8957 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_8511 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Acta Didactica Norge | en_US |
dc.relation.ispartof | Brox, H. (2019). Why won't they take them on? A study on student teachers' first-time engagement with wiki technology. (Doctoral thesis). <a href=https://hdl.handle.net/10037/16489>https://hdl.handle.net/10037/16489. </a> | |
dc.relation.ispartof | Jakobsen, I.K. (2022). Multimodality and literacy practices in English: Exploring the role of multimodal texts in English language teaching in Norway. (Doctoral thesis). <a href=https://hdl.handle.net/10037/27328>https://hdl.handle.net/10037/27328</a>. | |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.title | Wiki, tekster og arbeidsmåter i morgendagens engelskfag: et eksempel fra lærerutdanninga | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |