Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBrox, Hilde
dc.contributor.authorJakobsen, Ingrid K.
dc.date.accessioned2016-03-15T10:41:42Z
dc.date.available2016-03-15T10:41:42Z
dc.date.issued2014
dc.description.abstractArtikkelen diskuterer hvordan wiki kan brukes i engelskundervisning for å la nye og tradisjonelle teksttyper møtes i digital interaksjon. Med utgangpunkt i begrepene multimodalitet, hypertekstualitet og prosessualitet diskuterer artikkelen et eksempel fra et undervisningopplegg for lærerstudenter. Basert på et bilde skapte studentene et felles nettsted og en kollektiv, fiktiv, men realistisk historie. Historien dannet så i neste omgang en ramme for produksjon av tekster i ulike modaliteter og sjangre. Bildet etablerte en bestemt historisk og kulturell kontekst som studentene aktivt måtte utforske for å skape sine tekster. Wikiens funksjonaliteter åpnet opp for samskriving, utvikling av ferdigheter for å tolke og skape tekster med sammensatte modaliteter, utnyttelse av hypertekstens struktur og samarbeid om tekstskaping som prosess på tvers av tid og rom. Dette er kunnskaper og ferdigheter framtidige lærere vil trenge.en_US
dc.identifier.citationBrox, H. & Jakobsen, I. (2014). Wiki, tekster og arbeidsmåter i morgendagens engelskfag: et eksempel fra lærerutdanninga. <i>Acta Didactica Norge, 8</i>(2), Art. 3, 17 sider. https://doi.org/10.5617/adno.1126en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1166579
dc.identifier.doi10.5617/adno.1126
dc.identifier.issn1504-9922
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/8957
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_8511
dc.language.isonoben_US
dc.publisherActa Didactica Norgeen_US
dc.relation.ispartofBrox, H. (2019). Why won't they take them on? A study on student teachers' first-time engagement with wiki technology. (Doctoral thesis). <a href=https://hdl.handle.net/10037/16489>https://hdl.handle.net/10037/16489. </a>
dc.relation.ispartofJakobsen, I.K. (2022). Multimodality and literacy practices in English: Exploring the role of multimodal texts in English language teaching in Norway. (Doctoral thesis). <a href=https://hdl.handle.net/10037/27328>https://hdl.handle.net/10037/27328</a>.
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.titleWiki, tekster og arbeidsmåter i morgendagens engelskfag: et eksempel fra lærerutdanningaen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel