Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSkjelmo, Randi
dc.contributor.authorBorud, Knut
dc.date.accessioned2016-05-19T09:37:12Z
dc.date.available2016-05-19T09:37:12Z
dc.date.issued2015-05-15
dc.description.abstractDenne masteroppgaven baserer seg på intervjuer med seks forholdsvis nyutdannede lærere. Den belyser spørsmål omkring deres motivasjon for å bli lærer, og undersøker hvordan de karakteriserer sin tenkning i undervisningsspørsmål. Lærerne har fortalt om sin lærerpraksis, og hvordan lærerutdanningen har vært til hjelp med å gi begreper, og både teoretisk og praktisk grunnlag for undervisningsarbeidet. Det er også gitt plass for å se etter hva som oppleves som mangler i lærerutdanningen, og hvordan det er mulig å forbedre sider ved den. Informantene har reflektert over hvordan de har utviklet seg gjennom lærerutdanningen og den relativt korte tida de har arbeidet som lærere. Arbeidet i skolen sees blant annet i lys av relasjonene mellom lærere og henholdsvis elever, kolleger, skoleledelse, foreldre og samfunnet. Et sammendrag av informantenes bidrag til undersøkelsen fyller ni sider av den ferdige teksten. I den siste delen sees informantens bidrag i lys av teori, blant annet fra Erling Lars Dale, Kamil Z. Øzerk og Thyge Winther-Jensen. Temaer som blir berørt er blant annet begrepene teori, læring, undervisning og pedagogikk. Det drøftes noe hvordan det er når det er liten aldersforskjell mellom lærer og elev, og hvilke forskjeller det innebærer å arbeide alene eller sammen med flere i klasserommet. Et delkapittel gir spesiell oppmerksomhet til pedagogen John Dewey. Andre delkapitler i teorikapitlet handler om positive og negative skoleopplevelser, språket og begrepene, forholdet til kolleger og kulturpedagogisk bevissthet. Det er tekstens intensjon å si noe om hva det kan innebære å være ung profesjonell lærer.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/9183
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_8742
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2015 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3900
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en_US
dc.subjectUng læreren_US
dc.subjectLærerutdanningen_US
dc.subjectNyutdanneten_US
dc.subjectProfesjonellen_US
dc.subjectProfesjonaliteten_US
dc.subjectErling Lars Daleen_US
dc.subjectKamil Z. Øzerken_US
dc.subjectJohn Deweyen_US
dc.titleUnge læreres tenkning om pedagogikk, læring og undervisning. Hva innebærer det å være ung profesjonell lærer?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)