Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaavold, Per Øystein
dc.contributor.advisorFyhn, Anne Birgitte
dc.contributor.authorArntzen, Heidi Valborg Nygård
dc.date.accessioned2016-05-19T09:49:43Z
dc.date.available2016-05-19T09:49:43Z
dc.date.issued2015-05-15
dc.description.abstractElever i norsk skole har de siste årene deltatt i flere nasjonale og internasjonale studier. Nedslående norske resultater, spesielt i matematikk, får mye oppmerksomhet. Resultatene av disse undersøkelsene påvirker utdanningspolitikken i Norge. Nye reformer, med nye lærebøker og nye eksamensformer er iverksatt, med ønske om å bedre kvaliteten i norsk skole. Eksamen er en av flere faktorer som påvirker undervisningspraksisen i skolen. Dette er utgangspunktet for denne oppgaven, som har sett på endringer i matematikkeksamen på høyeste nivå i videregående skole gjennom de tre siste reformene. Masteroppgaven presenterer resultatene av en analyse av 30 eksamenssett, med til sammen 1120 deloppgaver i tidsrommet 1978 til 2013. Studien benytter en tilpasset versjon av rammeverket til TIMSS Advanced 2008, og gjør en analyse av alle deloppgaver i forhold til innholdskategori, type matematikk og kognitivt nivå. Algebra er et emne som peker seg ut med svake norske resultater. Analysen viser at den største observerte endringen når det gjelder innholdskategori, er algebra. Under Reform 94 var det en markant nedgang i andelen algebraoppgaver gitt til eksamen. Dette har endret seg med Kunnskapsløftet, der andelen algebraoppgaver nesten er tilbake på samme nivå som under Reform 74. Analysen viser også at en større andel av algebraoppgavene fra Reform 74 lå på et høyere kognitivt nivå enn for de andre to reformene. Under Kunnskapsløftet har andelen av oppgaver i kategorien å kunne hatt en stor økning. Videre skiller Reform 94 seg ut med en langt høyere andel oppgaver av typen anvendt matematikk. Oppgaver av typen å resonnere er lavt representert i alle tre reformene.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/9187
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_8746
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2015 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3900
dc.subjectEksamenen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.titleMatematikkeksamen gjennom tre reformer. En analyse av avgangseksamen på høyeste nivå i den videregående skolenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)