Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKöller, Hans-Georg
dc.contributor.advisorJensen, John Beck
dc.contributor.authorHansen, Ingvild
dc.date.accessioned2016-06-01T05:07:05Z
dc.date.accessioned2016-06-01T10:25:07Z
dc.date.available2016-06-01T10:25:07Z
dc.date.issued2015-06-01
dc.description.abstractDenne studien er en analyse av to læreverk og åtte eksamenssett i faget Biologi 2 på videregående skole. Bakgrunnen for studien var Utdanningsdirektoratets karakterstatistikk, hvor det ble fremstilt at elevene gjennomsnittlig gikk ned omtrent én karakter fra standpunkt til skriftlig eksamen. Studien tok utgangspunkt i at oppgavene i læreboka ikke forberedte elevene godt nok til eksamen. Formålet med studien var å få en forståelse for hvordan læreboka ble brukt i skolen, og hvordan denne, med fokus på oppgavene, kunne anvendes for å forberede elevene bedre til eksamen. For å avkrefte eller bekrefte hypotesen, ble det utført en analyse av oppgavene i lærebøkene Bi 2 og Bios Biologi 2, og av eksamenssettene fra 2011-2014. Oppgavenes kognitive nivå, og hvilke kompetansemål de omfattet, ble tatt i betraktning. Analysen var i hovedsak basert på kvantitativ metode, men hadde også kvalitative tilnærminger. Det ble uført kvalitative intervju angående bruk av læreboka i skolen, samt om eksamens utforming. Dette for å kunne si noe om studiens relevans i den norske skolen. Analysen har vist at oppgavene i lærebøkene omfavner et lavere kognitivt nivå enn oppgavene på eksamen. Det viste seg også at lærebøkene og eksamen vektet kompetansemålene noe ulikt. Læreboka, samt lærebokas oppgaver, viste seg å ha en sentral rolle i undervisningen. Det ble derfor konkludert med at læreboka var med på å påvirke at elevene ikke presterte like godt på eksamen som ved standpunkt, ettersom læreboka trente elevene på et lavere kognitivt nivå enn hva eksamen testet dem i.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/9273
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_8831
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2015 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDBIO-3906
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.titleLærebokas påvirkning på elevers karakternedgang i Biologi 2en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)