Skoleprestasjoner og trivsel: en spørreundersøkelse blant elever i ungdomskolen.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/9283Dato
2015-06-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Fevang, MonicaSammendrag
Skolen er pliktig til å jobbe for et godt læringsmiljø som fremmer helse, trivsel og læring hos elevene. I dag er det 15- 20 % av norske ungdommer som har psykiske plager og lidelser. Dette kan være risikofaktorer for dårlige skoleprestasjoner og mistrivsel noe som igjen kan føre til at ungdommen marginaliseres i kunnskapssamfunnet. Formålet med denne masteroppgaven var å se på hvilke sammenhenger det var mellom elevenes psykiske helse, og henholdsvis skoleprestasjoner og trivsel. Det ble også undersøkt om demografiske variabler, stressfulle hendelser i tillegg til psykisk helse-variabler kan predikere skoleprestasjoner og trivsel? Utvalget bestod av ungdomsskoleelever (N = 158) i en mindre kystkommune i Nord- Norge. Innsamlingen av data ble gjort ved hjelp av et elektronisk spørreskjema, og analysene av data ble gjort i SPSS. Det var signifikante sammenhenger mellom de fleste skalaene som målte psykisk helseplager (SDQ-Nor) og selvrapporterte totalkarakterer (r mellom -.16 og -.34). Den sterkeste sammenhengen var mellom skalaen som målte hyperaktivitet og totalkarakterer. Det var også signifikante sammenhenger mellom psykiske helseplager og skoletrivsel. Den sterkeste korrelasjonen var mellom totalskåren på SDQ-Nor og trivsel (r = -.59**). Hierarkisk regresjonsanalyse ble brukt for å predikere skoleprestasjoner og trivsel. Totalkarakteren ble predikert av demografiske variabler og psykiske helsevariabler (R2 = .16), mens trivsel ble predikert av demografiske variabler, livshendelser og psykisk helsevariabler (R2 = .42). Resultatene gav støtte til at det var en sammenheng mellom psykiske helseplager og hvordan elevene presterte og trivdes på skolen.
Nøkkelord: psykisk helse, hyperaktivitet, skoleprestasjoner, skoletrivsel, barnevern
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2015 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: