Studentmedvirkning i fusjonsprosessen mellom UiT, HiN og HiH. Var studentene demokratiske alibi eller har de hatt innflytelse?
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/9392Dato
2016-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Apeland, Jonas BertelsenSammendrag
Denne masteroppgaven er et tilfellestudie som tar for seg studentmedvirkningen i fusjonsutvalgene som var satt ned i forbindelse med fusjonen mellom Universitetet i Tromsø, Høgskolen i Narvik og Høyskolen i Harstad. Oppgaven har gjennom intervju med studenter og ledere som har deltatt i disse fusjonsutvalgene forsøkt å belyse hvorvidt studentene har hatt innflytelse på prosessen med bakgrunn i demokratiteori.
Undersøkelsen viser at studentene opplever å ha innflytelse i form av at de opplever at de kan påvirke utfallet, og at de totalt sett medvirker til et bedre resultat av fusjonsprosessen for Universitetet i Tromsø Norges arktiske universitet. Likevel er ikke bildet rosenrødt, og oppgaven peker derfor på flere hindringer for det som kan ansees som en ideell demokratisk prosess i tråd med både teori om deliberativt demokrati og deltakerdemokrati. Det kommer frem at studentene har flere faktorer som spiller inn på deres opplevelse av deltakelse i denne demokratiske prosessen, og oppgaven diskuterer disse sett opp mot teori om demokrati i spesialiserte offentlige institusjoner.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2016 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: