dc.contributor.advisor | Øberg, Gunn Kristin | |
dc.contributor.author | Lystad, Magnhild Aasbø | |
dc.date.accessioned | 2016-07-21T11:06:36Z | |
dc.date.available | 2016-07-21T11:06:36Z | |
dc.date.issued | 2012-05 | |
dc.description.abstract | Hensikten med denne studien er å øke kunnskap om overføring av handlingskompetanse mellom fysioterapeuter og foreldre til for tidlig fødte barn. Foreldrene skal få mulighet til å stimulere økt postural kontroll og selektive bevegelser hos sine barn. Aktuelle temaer knyttet til overføring og opplæring av foreldre i spesifikk handlingskompetanse viste seg å bestå av flere forhold, der prosessen med å lære bort den
spesifikke håndteringen og stimuleringen til foreldrene syntes å være kompleks. Opplæringen og utføringen av handlingskompetansen ble fremstilt som en skapende prosess med fokus på gjensidig aktiv deltagelse i veiledningssituasjonen. For å muliggjøre en slik deltagelse syntesrelasjonsbygging mellom foreldre og fysioterapeuter og mellom foreldre og barn å være sentrale elementer i veiledningen. Ved å gi foreldrene økt innsikt i barnets kompetanse og ressurser søker fysioterapeutene å forberede og trygge foreldrene i å tilpasse seg barnets
kontaktkapasitet i øyeblikket. Disse rammebetingelsene synes avgjørende for å kunne skape en gjensidig interaksjon og samhandling mellom barnet og foreldrene i utførelsen av den spesifikke håndteringen og stimuleringen. En individuelt tilpasset veiledning syntes å være
viktig i en slik form for opplæring. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/9483 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_9042 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitetet i Tromsø | en_US |
dc.publisher | University of Tromsø | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2012 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | HEL-3991 | en_US |
dc.subject | VDP::Medisinske Fag: 700::Klinisk medisinske fag: 750::Pediatri: 760 | en_US |
dc.subject | VDP::Medical disciplines: 700::Clinical medical disciplines: 750::Pediatrics: 760 | en_US |
dc.subject | VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Fysioterapi: 807 | en_US |
dc.subject | VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Physiotherapy: 807 | en_US |
dc.subject | For tidlig fødte barn | en_US |
dc.subject | Fysioterapi | en_US |
dc.subject | Foreldreveiledning | en_US |
dc.subject | Handlingskompetanse | en_US |
dc.subject | Håndtering | en_US |
dc.title | Å lære opp foreldre i håndtering og stimulering av sitt for tidlig fødte barn. En kvalitativ intervjuundersøkelse basert på fysioterapeuters erfaringer | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |