Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSørvoll, Marit
dc.contributor.authorStenersen, Marthe Dorothea
dc.date.accessioned2016-08-31T08:52:40Z
dc.date.available2016-08-31T08:52:40Z
dc.date.issued2016-05-10
dc.description.abstractSAMMENDRAG Bakgrunn: Forskning synes i liten grad å rette fokus mot hvordan foreldre erfarer det å ha et barn med obstetrisk plexus brachialisskade, og hvordan de erfarer fysioterapioppfølgingen som gjøres i forbindelse med dette. Slik kunnskap vil være nyttig for fysioterapeuter og annet helsepersonell som står disse barna nær i hverdagen. Det gir et innblikk i foreldrenes situasjon, og kan gi en retning for hvordan den fysioterapifaglige oppfølgingen bør organiseres for å gi foreldrene nødvendig støtte og motivasjon i hverdagen. Hensikt: Hensikten med studien er å få innsikt i mødres erfaringer med det å ha et barn med obstetrisk plexus brachialisskade, og hvordan de erfarer det kommunale fysioterapitilbudet. Materiale og metode: Kvalitativt forskningsintervju ble valgt som metode, og studien er forankret i den hermeneutiske og fenomenologiske vitenskapstradisjonen. Tre mødre ble intervjuet, med barn i alderen 1,5 til 5 år. Resultat: Sentrale tema i studien viste seg å være hvordan fysioterapeuter og annet helsepersonell kommuniserer med mødrene, og hvordan informasjon formidles mellom disse. Det kan synes som om omgivelser og rammeforhold kan være av betydning når fysioterapeuter møter foreldre. Å møte foreldre ansikt til ansikt kan skape en større tiltro til fysioterapeuten, særlig når samhandlingen foregår på arenaer hvor fysioterapeuten ikke har sin avklarte rolle. Videre fremkom det at mødrene innehar en behandlerrolle for barna sine, og at de veiledes av fysioterapeuter i daglig stimulering av armen. Ulike rammefaktorer kan være av betydning for om dette er en rolle mødrene selv velger å ta. Av fysioterapitiltak mødrene veiledes i trekkes særlig passive tøyeøvelser frem med mål om å opprettholde god bevegelighet og bedre funksjon i barnets arm. En slik tilnærming gir barnet få muligheter til egenaktivitet, noe som er en forutsetning for motorisk læring. Nøkkelord: Obstetrisk plexus brachialis, barnefysioterapi, kommunehelsetjenesten, mødreperspektiv.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/9605
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_9165
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2016 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDHEL-3990
dc.subjectVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800en_US
dc.subjectVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800en_US
dc.title"Hvis ikke du gjør jobben så skjer det ingen ting…" Fysioterapi til barn med obstetrisk plexus brachialisskade – et mødreperspektiven_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)