Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKøller, Hans-Georg
dc.contributor.advisorFolstad, Ivar
dc.contributor.authorOlaisen, Sandra
dc.date.accessioned2016-08-31T12:17:20Z
dc.date.available2016-08-31T12:17:20Z
dc.date.issued2016-05-30
dc.description.abstractHensikten med dette masterprosjektet var å undersøke i hvor stor grad norske elever har oppnådd scientific literacy gjennom naturfag, ut i fra en hypotese om at naturfaglæreplanen ikke tilrettelegger i stor nok grad for utvikling av ansvarlige borgere. Dette ble gjort ved å undersøke elevers evner til å bruke informert avgjørelsestaking, argumentasjon og kildekritikk for å finne potensielle løsninger på samfunnsproblemer med naturvitenskapelige komponenter. I motsetning til tidligere forskning der kompetansene til elever på ungdomstrinnet er blitt undersøkt, bestod utvalget for dette masterprosjektet av elever som har fullført 11 års naturfagundervisning. Kvalitative og kvantitative metoder ble benyttet for å danne et grunnlag for dybdeinformasjon og mønsteranalyse. Metodene inkluderte kvalitative forskningsintervju, spørreundersøkelser og analysering av elevoppgaver basert på avgjørelsestaking. Undersøkelsene viste at elevene var kreative, engasjerte og villige til å diskutere, hvilket er nødvendig for utvikling av kognitive ferdigheter. Dessverre ble det også funnet at de hadde en lite tilfredsstillende grad av scientific literacy, da hverken avgjørelsestaking eller argumentasjon ble basert på relevant naturvitenskapelig informasjon. Dette samsvarer med tidligere forskning på området der det foreslås at naturfaglæreplanen har skylden, da den er overfylt av teoretisk faginnhold fremfor å inkludere allmennrettede mål tilknyttet scientific literacy. Gjennom masterprosjektet kommer det frem at dette trolig også stemmer for den norske læreplanen i naturfag. Mulige løsninger på problemet er revidering av læreplanen og undervisningen ved å innføre scientific literacy som et eget fagområde, samt styrke fagets timeantall. Videre forskning bør undersøke hvorvidt en revidert naturfagundervisning med fokus på scientific literacy, som eksempelvis kontekstbasert undervisning, kan gi tilstrekkelig med læring av fagkunnskaper, da dette er hovedargumentet mot en slik revidering.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/9638
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2016 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDBIO-3906
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en_US
dc.subjectVDP::Humanities: 000::Literary disciplines: 040en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en_US
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040en_US
dc.subjectKontekstbasert undervisningen_US
dc.subjectAllmenndannelseen_US
dc.subjectScientific literacyen_US
dc.titleScientific literacy for fremtidens borgere. I hvor stor grad har norske elever oppnådd scientific literacy etter 11 års naturfagundervisning?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)