Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaavold, Per Øystein
dc.contributor.authorStrømsnes, Tord Are Lothe
dc.date.accessioned2016-09-12T08:22:19Z
dc.date.available2016-09-12T08:22:19Z
dc.date.issued2016-05-31
dc.description.abstractOppgaven beskriver et undervisningsopplegg som ble gjort i emnet funksjoner på en ungdomsskole. Undersøkelsen ble gjennomført med hjelp fra seks 10.klasseelever. Studien bestod av to intervjuer og et undervisningseksperiment. Det ene intervjuet ble gjennomført før undervisningen for å etablere hvordan kunnskapsnivået til elevene var og det andre ble gjennomført i etterkant. Undervisningen fokuserte på hvordan bruk av problemløsning og teknologiske verktøy overfor elevene kunne fremme forståelse for funksjonsbegrepet. Niss sin kompetansemodell ble brukt som et rammeverk for å se på elevenes utvikling av forståelsen for funksjonsbegrepet og de mange underbegreper som følger med. For eksempel grafer, verditabell, funksjonsuttrykk, lineær funksjons, stigningstall, konstantledd m.m. Jeg ønsket i studien å se på endringer i elevenes forståelse av begrepet funksjoner, for deretter å diskutere hva i undervisningen som kan ha ført til at forståelsen er blitt slik. I oppgaven diskuterer jeg opp mot tidligere forskning som er gjort på området for å se hvordan resultatene i min studie er sammenlignet med andre. Deretter har jeg også diskutert rundt hva slags innvirkninger denne studien vil ha på min egen praksis og for skolematematikken generelt.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/9665
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_9201
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2016 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDMAT-3906
dc.subjectVDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Matematikk: 410en_US
dc.subjectVDP::Mathematics and natural science: 400::Mathematics: 410en_US
dc.titleBruk av teknologiske verktøy og problemløsning i arbeid med forståelse av funksjonsbegrepeten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)