Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAnderssen, Merete
dc.contributor.authorHaugseth, Ida Thygesen
dc.date.accessioned2016-10-20T11:43:20Z
dc.date.available2016-10-20T11:43:20Z
dc.date.issued2016-05-18
dc.description.abstractBakgrunn. Barn med spesifikke språkvansker er en meget heterogen gruppe som utviser en rekke ulike symptomer. Det kan være svært krevende å utforme tiltak for denne gruppa, nettopp fordi symptomene varierer fra barn til barn. Denne oppgaven forsøker å gi en oversikt over forskning på tiltak for barn med spesifikke språkvansker, og retter seg mot førskolebarn grunnet aktualiteten av tidlig innsats. Metode. Gjennom systematiske søk i fire store internasjonale databaser ble det funnet 17 relevante studier som passet oppgavens inklusjons- og eksklusjonskriterier. Resultat. Resultatene fra de inkluderte studiene viste at tiltak for barn med spesifikke språkvansker har effekt, men ikke alle viser like store effekter i forhold til språk. Videre ble egenskapene til tiltakene undersøkt og det ble funnet egenskaper som var av særlig stor betydning for at tiltakene skulle ha effekt. Konklusjon. Man kan i denne oversikten se tendenser til at tiltak som er gitt individuelt av fagperson, og som er individuelt tilpasset barnets manglende grammatikk, gir best effekt for førskolebarn med spesifikke språkvansker. I tillegg kan det være viktig at tiltakets øvrige egenskaper, som for eksempel frekvens og dose, er tilpasset barnets kognitive kapasitet.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/9861
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2016 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLOG-3900
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289en_US
dc.titleTiltak for førskolebarn med spesifikke språkvansker. En systematisk oversikten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)