"Alle skal inn i den tunellen, alle skal klare det samme. Må vi snevre den tunellen enda mer?" En kvalitativ studie av læreres erfaring med arbeid med lese- og skrivevansker
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/9862Dato
2016-05-18Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Eskedal Utheim, IdaSammendrag
Lese- og skrivevansker er et omdiskutert tema, med mange faktorer som spiller inn på vanskegraden. Dette er uten tvil en vanske som krever mye av en lærers resurser, både på kunnskapsnivå og når det kommer til tid. Dette forskningsprosjektet har tatt for seg læreres erfaringer når det kommer til arbeidet med lese- og skrivevansker i barneskolen. Problemstillingen er;
Hvilke erfaringer har lærere i barneskolen med arbeid med lese- og skrivevansker?
For å svare på problemstillingen ble det valgt å gjennomføre intervjuer av lærere i barneskolen. På forhånd av intervjuene ble det utformet en semistrukturert intervjuguide som skulle være utgangspunkt for samtalen. Intervjuguiden ble kategorisert ut i fra hva som er blitt ansett som viktige punkter i dette arbeidet; kartlegging, tilrettelegging, lærerkompetanse og elevens motivasjon.
Funnene fra intervjuene viser at lærerne sitter på mye generell kunnskap om lese- og skrivevansker, men at de med fordel kan utdype disse kunnskapene. Flere har tatt videreutdanning på bakgrunn av stor interesse for dette arbeidet. Til tross for dette er det deler av prosessen som blir noe unøyaktig og lite spisset opp mot de ulike vanskene et barn kan ha innenfor lesing og skriving.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2016 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: