Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAnderssen, Merete
dc.contributor.authorSjøvik, Terese
dc.date.accessioned2016-10-20T12:19:25Z
dc.date.available2016-10-20T12:19:25Z
dc.date.issued2016-05-24
dc.description.abstractInnledning: Etter mange år som førskolelærer sitter jeg med et inntrykk av at førskolelærere, lærere og PPT har for lite kompetanse om flerspråklige barns språkutvikling. Denne manglende kompetansen gjør det vanskelig å vurdere flerspråklige barns språk og avdekke eventuelle språkvansker. Jeg ønsker å finne ut hvordan språkvansker hos flerspråklige barn faktisk avdekkes i dag. Teori: Her presenterer jeg teori i forhold til typisk språkutvikling, flerspråklig utvikling, språkvansker og spesifikke språkvansker. Det er et ønske at teorikapitlet skal gi verdifull kunnskap til de som jobber nært med barn. Resultat: I dette kapitlet ser jeg på hva slags informasjon jeg har fått gjennom mine intervjuer og jeg presenterer caset om Johan, en tospråklig gutt med spesifikke språkvansker. Jeg har særlig fokus på kartleggingsverktøy som er tilgjengelig i dag, og hvorfor kompetanse på flerspråklig utvikling er viktig for å gjøre riktige vurderinger av barnas språk. Tverrfaglige ressursteam i barnehage og skole presenteres som en nyttig måte å sammen komme frem til riktige vurderinger og tiltak.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/9869
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2016 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLOG-3900
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.titleHvordan avdekkes språkvansker hos flerspråklige barn? Er det god nok kompetanse i barnehage, skole og PPT for å avdekke språkvansker hos flerspråklige barn?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)