dc.contributor.advisor | Bæck, Unn-Doris K. | |
dc.contributor.author | Ellingsen, Peggy | |
dc.date.accessioned | 2016-10-20T12:23:03Z | |
dc.date.available | 2016-10-20T12:23:03Z | |
dc.date.issued | 2016-05-18 | |
dc.description.abstract | Masteroppgaven tar for seg en intervjustudie om hvorfor lærere opplever det utfordrende å overleve i lærerrollen. Bakgrunnen for studien er at det er mange lærere som forlater eller slutter i yrket, både nyutdannede og erfarne lærer forlater yrket. Det er uro rundt lærerrollen og hvis dette fortsetter vil det bli et samfunnsproblem hvor Norge vil mangle 11.000 lærere i 2020. Trenden viser seg også gjeldende internasjonalt. Forståelsen av å være lærer utfordres i dagens skole, skolen og lærerrollen har vært og er i stadig endring. Kravene til endring og kravene til skolen og lærerne fra samfunnet, foreldre og myndighetene, som legger føringene for skolen og lærerne, har økt de siste årene. Skolen og lærerne har vært utsatt for reformendringer i et tempo vi ikke har sett før. Stadige krav til dokumentasjon, resultater i form av, rapportering, krevende hjem-skole samarbeid, utsetter lærerne og lærerrollen for et stadig økende press. Presset viser seg i form av at lærerne kommer i en tidsklemme i forhold til alle oppgaver de blir pålagt i tillegg til kjerneoppgaven for en lærer, undervisning og tiden i klasserommet. Forventningene til lærerkallet og yrket viser seg å bli utvisket av tidspress hvorpå autonomitet, profesjonalitet og handlefrihet trues. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/9870 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2016 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3900 | |
dc.subject | Pedagogikk | en_US |
dc.subject | Mestringsforventning | en_US |
dc.subject | Lærerrollen | en_US |
dc.subject | Tidspress | en_US |
dc.subject | Nyutdannet | en_US |
dc.subject | Lærer | en_US |
dc.subject | Autonomi | en_US |
dc.subject | Lærerprofesjonen | en_US |
dc.subject | praksissjokket | en_US |
dc.subject | lærerkallet | en_US |
dc.subject | overleve | en_US |
dc.subject | teamsamarbeid | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 | en_US |
dc.title | Å overleve som lærer. En studie om hvorfor lærere opplever det utfordrende å overleve i lærerrollen | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |