Klassifikasjon - mer enn metode. Klassifikasjonssystemer i norsk steinalderarkeologi
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/99Åpne
Dato
2005-06-20Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Gystad, Brit AstridSammendrag
Temaet i denne avhandlingen er klassifikasjonssystemer i norsk steinalderarkeologi. Studien tar utgangspunkt i foreliggende klassifikasjonssystemer for norsk steinalder. Det gis et kort forskningshistorisk redegjørelse for hvordan klassifikasjonsproblematikken er blitt behandlet i den arkeologiske vitenskapen. Videre gjennomgås forarbeidene til norsk steinalderarkeologis første og eneste allmenne klassifikasjonssystem: ”Morfologisk klassifisering av slåtte steinartefakter” (Helskog et al. 1976). Formålet med dette systemet var å oppnå større entydighet i katalogiseringssituasjoner. I lys av formålene med dette klassifikasjonssystemet er det gjort en undersøkelse av om bruk av dette klassifikasjonssystemet avspeiles i Tromsø Museums kataloger. Dernest foreligger en gjennomgang av likheter og forskjeller mellom ulike klassifikasjonssystemer utviklet for norsk steinalderarkeologi fra 1976 til i dag. Fokus er rettet mot systemenes struktur og innhold. Klassifikasjonssystemene ses i sammenheng med forskningstradisjon. Endringer i klassifikasjonssystemer reflekterer at man har sett behov for utvidelse av klassifikasjonssystemenes omfang og tilpasning til forskningens mål og metode. Noen elementer er allikevel bibeholdt fra det første klassifikasjonssystemet. I lys av grunnleggende trekk som er videreført og nye elementer som er kommet til, samt vektlegging av grunnleggende klassifikasjonsproblematikk utledes noen premisser som bør ligge til grunn for utvikling og bruk av klassifikasjonssystemer for norsk steinalderarkeologi.
Beskrivelse
Oppgaven er fjernet etter søknad fra forfatteren / The thesis has been removed following an application from the author.
Forlag
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2005 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: