dc.contributor.advisor | Kristiansen, Andrew | |
dc.contributor.author | Andreassen, Julie | |
dc.date.accessioned | 2016-10-31T10:56:06Z | |
dc.date.available | 2016-10-31T10:56:06Z | |
dc.date.issued | 2016-05-18 | |
dc.description.abstract | Jeg har gjort en kvalitativ studie av hvordan korsang kan fremme følelse av tilhørighet, mestring og motivasjon hos mennesker i attføring. Attføring kan oppleves som en utfordrende og alvorlig tilstand for de som trer inn i den, og også for utenforstående. For å kunne veilede mennesker som har falt fra skole og arbeid må man finne enkle og effektive metoder for å oppleve mestring. Med korsang vil de ikke bare finne glede i å synge sammen med andre, men også raskt oppleve mestring på et kreativt felt som utfordrer dem både kognitivt og sosialt.
I prosjektet har jeg inkludert både arbeidstakere og ansatte ved en attføringsbedrift i Finnmark. Med dette håper jeg på å kunne belyse viktigheten av å finne en felles nøytral arena der alle kormedlemmene er likestilte, samt å kunne bygge relasjoner arbeidstakere og ansatte i mellom. Min teori er at korsangen kan være en katalysator i forbindelse med mestringsfølelse, som videre kan virke positivt inn på selvbilde og selvtillit. For å kunne veilede mennesker i attføring er man også avhengige av å etablere gode relasjoner til arbeidstakerne. Å inkludere veilederne var et bevisst valg jeg gjorde med tanke på deres videre veiledning av arbeidstakerne. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/9913 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2016 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3900 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 | en_US |
dc.subject | Kor | en_US |
dc.subject | Attføring | en_US |
dc.subject | Musikk | en_US |
dc.subject | Frafall | en_US |
dc.subject | Ungdom | en_US |
dc.subject | Praktisk-estetiske fag | en_US |
dc.title | Bruk av kor som verktøy i attføring. Kan kor introduseres som et metodisk verktøy for å skape mestringsfølelse
og motivere mennesker i attføring? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |