Show simple item record

dc.contributor.advisorKristiansen, Andrew
dc.contributor.authorAndreassen, Julie
dc.date.accessioned2016-10-31T10:56:06Z
dc.date.available2016-10-31T10:56:06Z
dc.date.issued2016-05-18
dc.description.abstractJeg har gjort en kvalitativ studie av hvordan korsang kan fremme følelse av tilhørighet, mestring og motivasjon hos mennesker i attføring. Attføring kan oppleves som en utfordrende og alvorlig tilstand for de som trer inn i den, og også for utenforstående. For å kunne veilede mennesker som har falt fra skole og arbeid må man finne enkle og effektive metoder for å oppleve mestring. Med korsang vil de ikke bare finne glede i å synge sammen med andre, men også raskt oppleve mestring på et kreativt felt som utfordrer dem både kognitivt og sosialt. I prosjektet har jeg inkludert både arbeidstakere og ansatte ved en attføringsbedrift i Finnmark. Med dette håper jeg på å kunne belyse viktigheten av å finne en felles nøytral arena der alle kormedlemmene er likestilte, samt å kunne bygge relasjoner arbeidstakere og ansatte i mellom. Min teori er at korsangen kan være en katalysator i forbindelse med mestringsfølelse, som videre kan virke positivt inn på selvbilde og selvtillit. For å kunne veilede mennesker i attføring er man også avhengige av å etablere gode relasjoner til arbeidstakerne. Å inkludere veilederne var et bevisst valg jeg gjorde med tanke på deres videre veiledning av arbeidstakerne.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/9913
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2016 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3900
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en_US
dc.subjectKoren_US
dc.subjectAttføringen_US
dc.subjectMusikken_US
dc.subjectFrafallen_US
dc.subjectUngdomen_US
dc.subjectPraktisk-estetiske fagen_US
dc.titleBruk av kor som verktøy i attføring. Kan kor introduseres som et metodisk verktøy for å skape mestringsfølelse og motivere mennesker i attføring?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)